Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Abby Priest CD gör kampanj för sönerna med hjärtfel

Publicerad: 14 Februari 2020, 07:31

Oskar Hellqvist och sambon Carin Sandström gör kampanjen i samarbete med Hjärtebarnsfonden.

På Alla hjärtans dag kopplar Abby Priest creative director Oskar Hellqvist och sambon Carin Sandström sonen Bo till en EKG och sänder signalen live via reklamytor och olika sajter, bland annat på resume.se. Syftet är att skapa uppmärksamhet för Hjärtebarnsfonden arbete och de cirka 2 000 barn som varje år föds med hjärtfel.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBKampanjAbby Priest

Alla hjärtans dag är inte bara romantikens dag, utan även de så kallade hjärtebarnens. Varje år föds cirka 2 000 barn i Sverige med olika typer av hjärtfel, något som Hjärtebarnsfonden uppmärksammar under hela februari. I den pågående kampanjen är budskapet att om alla i Sverige bidrar med 14 kronor skulle organisationen kunna erbjuda 14 miljoner kronor mer till forskningen om barns hjärtfel, vilket innebär att fler barnhjärtan får möjlighet att fortsätta slå. 

Hjärtebarnsfonden har i år fått oväntad hjälp från Oskar Hellqvist, Creative Director på Abby Priest och sambon Carin Sandström (föräldraledig Client manager på Nord DDB). När deras första barn Frans föddes för cirka fem år sedan var läget akut: sonen hade fel på en hjärtklaff och dessutom en förträngning på stora kroppspulsådern. Efter omtumlande och orosfyllda dagar opererades sju dagar gamla Frans framgångsrikt i Lund och är i dag som vilken femåring som helst, med undantag att han resten av livet måste gå på kontroller.

Dottern Judit föddes några år senare med ett fullt friskt hjärta. Men när sonen Bo kom till världen i slutet av december 2019 fick paret ännu en gång det tuffa beskedet: även Bo hade fel på hjärtklaffen. Om han kommer behöva genomgå en operation är ännu oklart, men när de vid en kontroll för några veckor sedan fick höra att läget delvis hade försämrats var känslan av maktlöshet så påfrestande att Oskar Hellqvist kände sig tvungen att på något sätt agera.  

– Vanligtvis när man har ett problem kan man lösa det. Men att sitta och titta på en monitor när någon gör ett ultraljud på ditt barns sjuka hjärta, och inte kunna påverka det – det är så brutalt. Vi hade lagt bakom oss hur svår upplevelsen med Frans var, man tänker att blixten inte slår ned på samma ställe två gånger, säger han till Resumé. 

Oskar Hellqvist kontaktade Hjärtebarnsfonden med en lös idé om ett initiativ som skulle förstärka den redan pågående kampanjen, skapa uppmärksamhet för organisationens arbete och hjärtebarnens situation, samt driva donationer. Under ett par timmar i dag den 14:e februari kopplar Oskar och Carin upp Bo till en EKG och sänder signalen live via reklamytor och olika sajter, bland annat resume.se, samt i sociala medier, där folk uppmuntras att swisha till förmån för Hjärtebarnsfonden. Samtidigt har de kontaktat utvalda influencers om initiativet. 

Arbetet med projektet har också varit ett sätt att bearbeta känslorna kring sönernas hjärtfel. Allting har gjorts vid sidan av de vanliga kunduppdragen vilket gjort de senaste veckorna intensiva. 

– Med erfarenheter från reklam och PR samt kontakter i branschen kändes det som det skulle kunna gå att hjälpa till på något sätt. Om det här ens kan få en enda person att engagera sig så har det varit värt jobbet. 

Läs en längre intervju med Oskar Hellqvist på resume.se i morgon lördag.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBKampanjAbby Priest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.