Kampanj
Acne och Tinder i ny kampanj – ska göra generation Z förtjusta
Publicerad: 30 september 2022, 08:11
Bilden är från en tidigare produktlansering.
Foto: Pressbild.
I en ny kampanj vill dejtingappen Tinder locka unga till plattformen. Kampanjen är framtagen för den brittiska marknaden och bakom konceptet ”Find your kind” står Acne, som tagit fram och producerat totalt 22 korta filmer.
I filmerna introduceras bland andra en marsvinsfantast, en snabbnudel-virtuos och en uttryckslös, formbar DIY-pojkvän.
– Vi ville undvika att hamna i en stereotypisering av den här generationen, och i stället hitta ett format där vi kan bli mer personliga. Med konceptet ”Find your kind” kunde vi hålla oss nära tjänstens syfte, men sätta människorna i centrum, säger Joakim Lingström, copywriter på Acne, i ett pressmeddelande.
Algoritmerna på sociala medier har gjort att det i dag är enklare än någonsin tidigare att hitta likasinnade och starta en konversation. Det, kombinerat med en uppfattning att dejtingappar är utseendefixerade och mest för snabba träffar, har lett till ett kulturellt skifte i dejtingvärlden bland unga. Kampanjen syftar därför till att lyfta Tinders funktion ”Passions and lifestyle”, som gör det möjligt att hitta människor baserat på vad man är attraherad av, snarare än ålder och utseende.
– Vi är stolta över att Tinder valt att samarbeta med Acne för att öka sin närvaro hos generation Z – en målgrupp som inte alltid är helt enkel att nå – men som blivit något av vår expertis. Vi har de senaste åren skapat flertalet lyckade kampanjer med många olika varumärken inom vitt skilda kategorier mot denna målgrupp, säger Johan Bello, kreativ chef på Acne.
Kampanjen lanseras under veckan och kommer gå på Tiktok och andra sociala kanaler.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
ACNE
Creative Director: Daniel Wall
Art Director: Ante Stenberg
Copywriter: Joakim Lingström
Client lead: Sari Morein
Produktionsledare: Tor Söderholm
ACNE Film
Regissör: Karim Fakih
Producent: Agnes Carpelan
Klippare: Ailsa Maloney