Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Acne påminner om Förintelsen i ny kampanj

Publicerad: 27 januari 2021, 10:43

Foto: Kampanjbild Acne

Idag, onsdag den 27 januari, är det internationella minnesdagen för Förintelsens offer. För att Förintelsen vi inte ska glömma Förintelsen har föreningen Zikaron, tillsammans med Acne, tagit fram en kampanj där lärare utgör målgruppen.


Ämnen i artikeln:

Acne

Föreningen Zikaron bildades år 2013 i syfte att föra minnet om Förintelsen vidare till nya generationer. Här erbjuder barn till överlevande föreläsningar till skolor runtom i Sverige baserat på egna släktingar personliga öden och upplevelser av Förintelsen. Sedan starten har föreningen blivit en av Sveriges mest aktiva förmedlare av kunskap som rör Förintelsen och når över 10 000 elever per år. 

– Genom åren har många Förintelseöverlevande föreläst i skolor och delat sina livshistorier. Men åren går och idag är få kvar i livet. Därför tar vi barnbarn vidare våra släktingars öden för att bekämpa okunskap som leder till antisemitism och fördomar, säger Adina Broström och Nadine Gerson Flam, grundare av Zikaron i en kommentar. 

Namnet Zikaron betyder minne på hebreiska och symboliserar organisationens mission att Förintelsen aldrig ska glömmas bort. För att uppmärksamma minnesdagen 2021 har Acne tagit fram en kampanj baserad på insikten att trots att Förintelsen inte skedde för så länge sedan, har händelserna redan börjat falla i glömska. Målet är att nå ut till högstadie- och gymnasielärare runtom i Sverige för att utgöra en del av den obligatoriska undervisningen om Förintelsen.

– Idag är en av världens viktigaste dagar: Förintelsens minnesdag. Med den här kampanjen uppmanar vi alla som jobbar, eller känner någon som jobbar på, en högstadie- eller gymnasieskola att agera. Ska du bara göra en sak idag, förutom att minnas, så är det att boka en kostnadsfri föreläsning med Zikaron, säger Emma Kirsch, copywriter på Acne i en kommentar.

Kampanjen syns under onsdagen i Dagens Nyheter, Expressen, sociala medier, samt Ocean Outdoors rikstäckande nätverk av digitala utomhustavlor.

Arbetsgrupp

Acne
Creative Directors: Hanna Björk & Daniel Wall

Art Director: Agnes Zetterman

Copywriter: Emma Kirsch

Final Art: Henrik Åkerberg

Account Director: David Klagsbrun


Zikaron

Nadine Gerson Flam, grundare

Adina Broström, grundare

 

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Acne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News