Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 22 april 2022, 08:08
Nu genomför Aftonbladet den första stora varumärkesinsatsen på flera år, och inspirationen är grundaren Lars Johan Hierta. ”Det är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan,” säger Lena Samuelsson.
Den som kan sin historia vet att Aftonbladet är Sveriges äldsta nyhetstidning, och att grundaren Lars Johan Hierta var engagerad i den grundlagsskyddade rätten till tryck- och yttrandefrihet. Det är den historian som tidningen vill förmedla i den nya plattformen ”Sveriges Hierta”.
– Jag brukar säga att Aftonbladet börjar och slutar med journalistiken, vilket är sant. Men Aftonbladet började också med en egen historia, säger Aftonbladets publisher, Lena K Samuelsson, i ett pressmeddelande.
Genom att utmana den politiska indragningsmakten var Hierta en avgörande faktor för Sveriges fria press. Men namnet Sveriges Hierta knyter också an till Aftonbladets målbild att vara Sveriges ständiga nyhetspuls, som står upp för det fria ordet och alltid är live.
– Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Sveriges Hierta är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.
Kampanjen är den första stora varumärkesinsatsen på flera år och lanserades nationellt under torsdagen. Den syns i digitala kanaler, sociala medier, i tunnelbanan och utomhus och kommer höras i radio. Varumärkesfilmen lånar Robert Aschberg som berättare och lyfter fram publicistik, men konceptet innefattar också en ny ljudlogo skapad av George Hagstrad.
Konceptet och kampanjen har tagits fram med reklambyrån Eljest Agency.
– Under processen har vi utvecklat en gemensam syn på varumärkesarbetet och är otroligt glada och stolta över att få vara med på den här resan tillsammans med Aftonbladet, kommenterar Martin Mentell Widolf, vd på Eljest Agency.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Aftonbladet
Therese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)
Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef
Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialist
Fredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialist
Kristel Thalström, AD
Mattias Bengtsson, content producer
Eljest Agency
Martin Mentell Widolf, VD
Sofi Widolf, head of art
Erik Ström, creative director
Sara Mannerström, creative production manager
Filip Skoglund, digital creative
GH Audio AB
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör
Atlanta Film
Johan Widström
Ludvig Olin
Martin Randahl Edsman