Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Aftonbladet lanserar nytt varumärkeskoncept: ”Sveriges Hierta”

Publicerad: 22 april 2022, 08:08

Nu genomför Aftonbladet den första stora varumärkesinsatsen på flera år, och inspirationen är grundaren Lars Johan Hierta. ”Det är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan,” säger Lena Samuelsson.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetLena K Samuelsson

Den som kan sin historia vet att Aftonbladet är Sveriges äldsta nyhetstidning, och att grundaren Lars Johan Hierta var engagerad i den grundlagsskyddade rätten till tryck- och yttrandefrihet. Det är den historian som tidningen vill förmedla i den nya plattformen ”Sveriges Hierta”.

– Jag brukar säga att Aftonbladet börjar och slutar med journalistiken, vilket är sant. Men Aftonbladet började också med en egen historia, säger Aftonbladets publisher, Lena K Samuelsson, i ett pressmeddelande.

Genom att utmana den politiska indragningsmakten var Hierta en avgörande faktor för Sveriges fria press. Men namnet Sveriges Hierta knyter också an till Aftonbladets målbild att vara Sveriges ständiga nyhetspuls, som står upp för det fria ordet och alltid är live.

– Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Sveriges Hierta är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.

Kampanjen är den första stora varumärkesinsatsen på flera år och lanserades nationellt under torsdagen. Den syns i digitala kanaler, sociala medier, i tunnelbanan och utomhus och kommer höras i radio. Varumärkesfilmen lånar Robert Aschberg som berättare och lyfter fram publicistik, men konceptet innefattar också en ny ljudlogo skapad av George Hagstrad.

Konceptet och kampanjen har tagits fram med reklambyrån Eljest Agency.

– Under processen har vi utvecklat en gemensam syn på varumärkesarbetet och är otroligt glada och stolta över att få vara med på den här resan tillsammans med Aftonbladet, kommenterar Martin Mentell Widolf, vd på Eljest Agency.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Aftonbladet

Therese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)

Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef  

Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialist

Fredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialist

Kristel Thalström, AD

Mattias Bengtsson, content producer

 

Eljest Agency

Martin Mentell Widolf, VD

Sofi Widolf, head of art

Erik Ström, creative director

Sara Mannerström, creative production manager

Filip Skoglund, digital creative

 

GH Audio AB

Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör 

 

Atlanta Film

Johan Widström

Ludvig Olin

Martin Randahl Edsman

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.