Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

AIK och Nike hyllar blå linjen – ska flytta fokus från kriminalitet: ”Trötta på hur förorten porträtteras”

Publicerad: 20 maj 2021, 12:38

AIK Fotboll vil skapa en bättre representation av orten. Nu släpper River en ny kampanj tillsammans med klubbens sponsor Nike.


Ämnen i artikeln:

AIKRiverNike

För att fira AIK:s 130-årsjubileum släpper klubben en AIK-sneaker i begänsad upplaga tillsammans med Nike. I skons innersula finns en blå linje som hyllar AIKs band till den blå linjen i Stockholm. Skon lanseras med en kampanj som består av en serie filmer, bilder och historier berättade av människor med hemvist längs den blå linjen i Stockholm.

– Blå linjen för mig är en attityd. Den kopplar ihop slottet med orten. Det kopplar ihop precis allt det som är AIK. Allmänna idrottsklubben, den är för alla, den är för kungen lika mycket som den är för den ensamstående mamman i Kista, kommenterar Daniel Norlander, strategisk SLO på AIK Fotboll i en av kampanjens filmer.

Tobias Larsson är kommunikationschef på AIK Fotboll:

– Vi på AIK Fotboll är, liksom många andra, trötta på hur förorten ofta porträtteras, med fokus på kriminalitet. Orten är en lika stor del av AIK som innerstan. Här finns många av klubbens spelare, supportrar och vänner. Här finns vår framtid.

Profiler som medverkar i kampanjen (urval):

Munira Yussuf, digital konstnär

Keya Turan, artist och beteendevetare

Angelo da Silveira, modeskapare

Nattalie Ström Bunpuckdee, poet och aktivist

Daniel Norlander, strategisk SLO på AIK

Melody Farshin, komiker och författare

Natasa Stanojevic, illustratör och tatuerare


Profilerna har själva kontroll över sitt eget content och väljer att lyfter viktiga ämnen som bland annat intersektionell feminism (Nattalie Ström Bunpuckdee), betydelsen av rättvis representation i kulturen (Melody Farshin) och i modevärlden (Angelo da Silveira).

– Samhällena runt blå linjen är fulla av kreativitet, talang, och gemenskap men när media skriver om den blå linjen är fokuset ofta negativt. Kampanjens mål är att flytta fokus, låta blå linjens människor lysa och dela deras historier, på deras egna villkor, säger Malin Evrenos, creative director på River i en kommentar.

Arbetsgrupp

Atina Bracin, Projektledare River

Fanny Lövenheim, Strateg River

Malin Evrenos, CD River

Zeke Tastas, CD River

Richard Teroni, CD River

Johan Stringberg, Nike

Tomas Antonelius, Nike

David Nordbeck Nike

Adam Tickle, SNS

Elias Chaabane, SNS

Tobias Larsson, AIK

Walid Osman, Fotograf

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AIKRiverNike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.