Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 28 mars 2022, 09:58
När Råsunda fotbollsstadion revs för snart tio års sedan tilläts supportrar att ta med sig minnen från arenan – bland annat delar av gräsmattan. I en ny kampanj planterar AIK mittpunkten av Friends Arena med gräs från den tidigare hemmaarenan.
Sedan slutet av 2012 har supportrar till AIK Fotboll vårdat det gräs som tidigare växte på Råsunda. För att säkra gräsets fortsatta överlevnad har klubben nu skapat en stiftelse vars uppgift är att förvalta gräset och få det att växa vidare. Inför AIK:s allsvenska hemmapremiär kommer det tillbaka och planteras som mittpunkt på Friends Arena, allt i kampanjen ”Råsundas gräs” framtagen av reklambyrån Post.
– Att gräs från Råsunda planteras på Friends Arenas mittpunkt blir en viktig symbolisk handling som binder ihop vår historia och nutid. Vad stiftelsen kommer att göra framöver är inte helt klart men drömmen vore såklart att hela Friends Arena ska blomstra av strån från Råsunda, säger Daniel Norlander, strategisk SLO på AIK Fotboll i ett pressmeddelande.
Initiativet sker i samband med lanseringen av årets matchtröja ”Råsunda Edition” – som är designad och tillverkad av Nike – och startskottet på den hyllning som kommer att pågå under hela årets säsong. En av de supportrar som bidragit är Sveriges Radio-journalisten tillika supportern Martin Wicklin.
– Jag planterade gräset på mitt landställe i Värmland och varje sommar har jag förundrats över kraften i Råsundas gräs, som sprider sig och frodas. Även om de rev min svartgula kyrka så har det fortsatt att växa mot himlen, säger Martin Wicklin i en kommentar.
”Råsundas gräs” lanseras med en film där Peter Ringnell – som var vaktmästare på Råsunda i 22 år – minns tillbaka på sin tidigare arbetsplats. Kampanjen syftar till att slå vakt om klubbens historia och framtid på samma gång.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Post
Viktor Bolin - Creative Director
Patrik Sundberg - Projektledare
Viktoria Löwkrantz - Produktionsledare och PR
Carl Stuchly - Copywriter
Miquel Gallardo - Art Director
Chris Hagberg - Art Director
Haidar Walid – Junior Art Director
Regi & DOP
Viktor Skarbäck
Stillbildsfotograf
Mika Aberra
För mer information, kontakta gärna
Patrik Sundberg, projektledare på Post