Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

AIK och Nike hyllar gamla arenan – planterar Råsundas gräs på Friends Arena

Publicerad: 28 mars 2022, 09:58

När Råsunda fotbollsstadion revs för snart tio års sedan tilläts supportrar att ta med sig minnen från arenan – bland annat delar av gräsmattan. I en ny kampanj planterar AIK mittpunkten av Friends Arena med gräs från den tidigare hemmaarenan.


Ämnen i artikeln:

AIKPost

Sedan slutet av 2012 har supportrar till AIK Fotboll vårdat det gräs som tidigare växte på Råsunda. För att säkra gräsets fortsatta överlevnad har klubben nu skapat en stiftelse vars uppgift är att förvalta gräset och få det att växa vidare. Inför AIK:s allsvenska hemmapremiär kommer det tillbaka och planteras som mittpunkt på Friends Arena, allt i kampanjen ”Råsundas gräs” framtagen av reklambyrån Post.

– Att gräs från Råsunda planteras på Friends Arenas mittpunkt blir en viktig symbolisk handling som binder ihop vår historia och nutid. Vad stiftelsen kommer att göra framöver är inte helt klart men drömmen vore såklart att hela Friends Arena ska blomstra av strån från Råsunda, säger Daniel Norlander, strategisk SLO på AIK Fotboll i ett pressmeddelande. 

Initiativet sker i samband med lanseringen av årets matchtröja ”Råsunda Edition” – som är designad och tillverkad av Nike – och startskottet på den hyllning som kommer att pågå under hela årets säsong. En av de supportrar som bidragit är Sveriges Radio-journalisten tillika supportern Martin Wicklin.

– Jag planterade gräset på mitt landställe i Värmland och varje sommar har jag förundrats över kraften i Råsundas gräs, som sprider sig och frodas. Även om de rev min svartgula kyrka så har det fortsatt att växa mot himlen, säger Martin Wicklin i en kommentar.

”Råsundas gräs” lanseras med en film där Peter Ringnell – som var vaktmästare på Råsunda i 22 år – minns tillbaka på sin tidigare arbetsplats. Kampanjen syftar till att slå vakt om klubbens historia och framtid på samma gång. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Post

Viktor Bolin - Creative Director

Patrik Sundberg - Projektledare

Viktoria Löwkrantz - Produktionsledare och PR

Carl Stuchly - Copywriter

Miquel Gallardo - Art Director

Chris Hagberg - Art Director

Haidar Walid – Junior Art Director

Regi & DOP

Viktor Skarbäck

Stillbildsfotograf

Mika Aberra

För mer information, kontakta gärna

Patrik Sundberg, projektledare på Post

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

AIKPost

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.