Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

AIK uppmärksammar nätmobbning: ”Han förtjänar inte att bära AIK-tröjan”

Publicerad: 10 november 2021, 09:59

AIK:s lagkapten Sebastian Larsson.

Vart tredje barn har utsatts för nätmobbning, och hårt språk är inte särskilt ovanligt i sportsammanhang. AIK låter fotbollskommentatorn Niklas Jarelind förolämpa spelarna i en ny kampanjfilm.


Ämnen i artikeln:

AIKFotbollPost

”Det är nog ändå så att Lustig är sämst i laget.”

”Vad i helvete gör grabben, han är så pinsam, han förtjänar inte att bära AIK-tröjan.”

”En bicicleta? Idiot.”

”Klart Bahoui är offside, vilket jävla svin. Det är inte domarens fel att du suger, dra åt helvete.”

Det är en ny typ av matchkommentering som AIK presenterar i filmen Lowlights. Det är klubbens huvudbyrå Post och syftar att uppmärksamma de hårda ord som barn utsätts och utsätter varandra för på nätet.

– Det här är det svåraste fotbollsklipp jag någonsin kommenterat, men även om det knöt sig i magen av att säga de hårda orden så är det viktigt att synliggöra att det finns konsekvenser bortom att någon blir ledsen i stunden. Det finns sår som blir kvar och det får långsiktiga konsekvenser både för individ och samhälle, säger Niklas Jarelind, kommentator på Discovery, som lånar ut sin röst till kampanjfilmen.

Enligt Skolverket utsätts 33 procent av barn och unga för nätmobbning, och kommentarerna i klippet är tagna från verkliga incidentrapporter som gjorts av AIK Fotbolls ungdomsverksamhet. Den hårda tonen kanske upprör vissa, men det är också en del av poängen, menar Max Bergander som är värdegrundsansvarig för AIK Fotboll

– Genom att erkänna problemet har vi börjat arbeta för en förändring.

Spelarna som omnämns i klippet har godkänt medverkan, och samtliga spelare står bakom kampanjen enligt pressmeddelandet. Filmen är en del av AIK och Benq:s utbildningsinitiativ Det digitala omklädningsrummet. 

Kampanjen har hyllats på Twitter av supportrar. Se filmen nedan.

Arbetsgrupp

Post

Patrik Sundberg – Projektledare

Viktor Bolin – Creative Director

Viktoria Löwkrantz – Produktionsledare och PR

Miquel Gallardo – Art Director

Carl Stuchly – Copy

Max Mohlin – Junior Copywriter

Erik Lokind - Video Editor (Spoon)

 

AIK Fotboll

Fredrik Söderberg – Vice klubbdirektör

Max Bergander – Värdegrundsansvarig

Tobias Larsson - Kommunikationschef

Olle Östman – Grafiker & kommunikatör

Filip Wiklund - Kommunikatör

 

BenQ Nordic

Petter Adolfsson – Marketing and communications manager

 

discovery+

Niklas Jarelind – Kommentator

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

AIKFotbollPost

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.