Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Airbnb möter coronakrisen med onlineupplevelser

Publicerad: 9 April 2020, 07:45

Med den nya satsningen ”Online Experiences” vill Airbnb göra det enklare för människor att sammanstråla, tjäna pengar och resa medan de sitter hemma under coronakrisen.

Airbnb har det tufft i coronakrisen och fick nyligen en miljardinjektion från investerare för att kunna fortsätta finansiera verksamheten. Nu anpassar bolaget sina fysiska upplevelser till den nya tiden och lanserar satsningen ”Online Experiences”.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetAirBnB

Reseindustrin är en av de branscher som drabbats hårdast av coronaviruset. Det gäller även uthyrningstjänsten Airbnb, som i slutet av mars pausade all sin marknadsföring. Tidigare i veckan fick bolaget en investering på 1 miljard dollar ledd av de privata investeringsbolagen Silver Lake och Sixth Street Partners för att fortsätta finansiera verksamheten i krisen. 

Nu lanserar Airbnb ett nytt initiativ anpassat till de nya tiderna. Med ”Online Experiences” vill Airbnb göra det möjligt för människor att fortsätta uppleva nya saker trots att de sitter hemifrån och möjliggöra för värdar att fortsätta tjäna pengar i kristiderna. 

LÄS MER: Rusta dig – så förändras konsumentbeteenden under coronakrisen

Bland onlineupplevelserna finns workshops med OS-medaljörer, meditation med buddhistmunkar och virtuella besök hos ”the dogs of Chernobyl”. Du kan lära dig irländsk dans, gå lektioner i marockansk matlagning och skissa med en New York City-konstnär.  

– Att sammanföra människor är kärnan i det vi gör. Med så många människor som måste stanna inomhus för att skydda sin hälsa, vill vi erbjuda en möjlighet för våra värdar att ansluta sig till vår globala gäst-community på det enda sättet som är möjligt just nu, online, säger Catherine Powell, head of Airbnb Experiences, i ett pressmeddelande. 

Bokningen öppnas på en gång med över 50 virtuella upplevelser, som kommer att genomföras via Zoom, som Airbnb erbjuder värdarna kostnadsfritt, tillsammans med personliga supporttjänster för att organisera, fånga och dela sitt onlineinnehåll. 

Airbnbs fysiska upplevelser har lagts på is till i slutet av april för att skydda värdarnas och gästernas säkerhet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetAirBnB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.