Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Åkestam Holst gjorde reklamfilm för GodHjälp på två dygn

Publicerad: 7 April 2020, 11:39

Stefan Krook från GodEl, en av initiativtagarna till GodHjälp.

I lördags hörde Norrsken av sig Åkestam Holst för en kampanj kring initiativet GodHjälp som hjälper riskgrupper i coronakrisen. I går gick kampanjen upp.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetÅkestam Holst

GodHjälp är ett av de initiativ som startats i en tid där smarta, kreativa lösningar kan hjälpa Sveriges befolkning att ta sig igenom coronakrisen. Tjänsten syftar till att hjälpa alla riskgrupper som stannar hemma med att handla mat, medicin och andra förnödenheter genom volontärhjälp.

Den 19 mars tog God El-grundaren Stefan Krook kontakt med Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson, en vecka senare hade flera viktiga partnerskap ingåtts, en första sajt var uppe och intresseanmälningarna började strömma in.

Reklambyrån Åkestam Holst kopplades därefter in av GodHjälp med uppdraget att ta fram en relevant kommunikationslösning med målet att adressera allmänheten med fokus på riskgrupperna.

GodHjälp möjliggör gratis hemleveranser av mat- och apoteksvaror till riskgrupper. Vi sammanför personer i riskgrupper med verifierade volontärer som hjälper personerna i riskgrupperna att stanna hemma och rädda liv och minska belastningen på vården.

– Vi befinner oss i ett viktigt skede kopplat till pandemin där vi behöver agera nu. Inom stiftelsen Norrsken har vi lagt det mesta annat åt sidan och ägnar all vår kraft åt Action against Corona och en av satsningarna vid stödjer inom detta är GodHjälp. När möjligheten för GodHjälp uppstod att kunna köra tv-reklam ville vi hjälpa till att få ihop ett riktigt kvalitetsmaterial och då kontaktade vi Åkestam Holst, berättar Erik Engellau-Nilsson vd för stiftelsen Norrsken.

I lördags hörde Norrsken av sig till Åkestam Holsts projektledare Jenny Kaiser med ett mejl och frågan; ”kanske en omöjlighet men skulle ni kunna hjälpa till med ett hjärteprojekt för Sverige och leverera en kampanj tills nu på måndag?”.

– I tider som dessa så finns det bara två fokus; att hjälpa till så mycket vi bara kan för att lindra pandemin och bidra till att maskineriet håller igång i Sverige. Så när vi fick förfrågan tvekade vi inte en sekund utan samlade ihop ett team som två timmar senare blev briefade och satte full fart. Efter 48 timmar hade vi en slutgodkänd reklamfilm som levererades till TV4-gruppen. Extraordinära tider kräver extraordinära insatser, berättar Jenny Kaiser projektledare på Åkestam Holst.

– ­­Idéen är enkel och självklar. Alla som fattar det kloka beslutat att stanna hemma är riktiga hemmahjältar och ska hyllas med stolthet givet att de ställer upp solidariskt för Sveriges gemensamma välmående. För det är bara tillsammans som vi kan stoppa pandemins framfart och det vill vi lyfta fram i en enkel film där hjärtat är med, säger Jesper Holst, en av kreatörerna på Åkestam Holst.

Stefan Krook initiativtagare till GodHjälp och ordförande i stiftelsen GoodCause kommenterar: 

– Vi är oerhört imponerande över den handlingskraft som Åkestam Holst visade och hur teamet under helgen la bort alla sina planer för att hjälpa till att få ut detta viktiga projekt.

 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst NoA:

Client Lead, Jenny Kaiser

Produktionsledare, Jesper Månsson

Kreatörer, Jesper Holst, Karl Wikström

Creative Designer, Kenna Magnusson

 

BKRY NoA:

Motion Designer, Nisse Axman

Producent, Henrik Adenskog

 

Bold NoA:

Ljudproducent, Joar Lenz

 

Följande parters stöttar initiativet:

·  Stiftelsen Norrsken där GodHjälp ingår som en del av deras actionagainstcorona.org

·  Netlight med konsultteam som bygger tjänsten pro bono.

·  H&M Foundation donerar 1 mkr.

·  Vinge med all juridisk expertis pro bono.

·  Scrive med sin tjänst, som blir integrerad i GodHjälp, pro bono.

·  Microsoft med molntjänster pro bono.

·  Axfood, Willys och Hemköp, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

·  COOP, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

·  Bergendahls Food och City Gross, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

·  Lidl, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

·  Länsförsäkringar, erbjuder gratis försäkringar till såväl Hemmahjältar som volontärer och kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

·  ICA, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler.

·  Apoteket, kommer sprida budskapet om GodHjälp i sina kanaler

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetÅkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.