Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Åkestam Holst lanserar call girl-tjänst för Talita –med kvinnan i centrum 

Publicerad: 16 November 2020, 13:13

Ni känner säkert till konceptet ”Kom i kontakt med tjejer som ger allt” – annonser som knappast visar hela bilden av sexhandeln. Nu släpper organisationen Talita ett eget call girl-nummer tillsammans med Åkestam Holst, där utsatta kvinnor får göra sina röster hörda.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

De som ringer numret som Talita har skapat kommer att mötas av en inspelad telefonvärd som uppmanar en att välja ett namn. Varje namn rymmer en inspelad berättelse med riktiga erfarenheter som tidigare prostituerade upplevt. Samtalen kostar 9:90 kr/minut och pengarna går oavkortat till organisationen Talitas arbete. Berättelserna kommer från kvinnor som själva har deltagit i Talitas program och som nu vill få sin röst hörd.

Under 2020 har mäns köp av sex uppmärksammats stort sedan Paolo Roberto dömdes för sexköp. Polisen har också gjort flera omskrivna tillslag mot bordeller som ägt rum under namnet ”Insats torsk”, vilket resulterat ledde till 100 gripanden. Enligt Brottsförebyggande Rådet (BRÅ) gjordes 764 polisanmälningar gällande sexköp och 133 polisanmälningar gällande koppleri under 2019, men Talita bedömer samtidigt att mörkertalet är stort.

– Få har nog missat det senaste årets diskussion kring sexköp. Men vi har saknat de utsatta kvinnornas röst, det är dem vi måste lyssna på nu. De är inte bara siffror i statistiken, de är människor som lever i ett helvete och de förtjänar att lyssnas på. Vi hoppas att alla tar ett par minuter till att faktiskt ta del av dessa kvinnors berättelser - ett litet telefonsamtal som gör stor skillnad, säger Josephine Appelqvist och Anna Sander, grundare på Talita i en kommentar. 



Kampanjen är den tredje som  Åkestam Holst som har tagit fram pro bono för Talita sedan våren 2019. Det nya call girl-numret kommer att marknadsföras på Clear Channels digitala utomhustavlor i Stockholm, Malmö och Göteborg samt i Expressen och ETC. Utöver digitala skärmar och tidningsannonsering lanseras kampanjen med en film regisserad av Daniel Wårdh, ACNE film.

Clear Channel, Expressen och ETC har alla bidragit med medieutrymme. 

Arbetsgrupp

Kund: Talita 

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

PR-byrå: Wikberg & Frisk

Ljudproduktion/inspelning/regi: Flickorna Larsson

Casting: Flickorna Larsson, Smile

Produktionsbolag: ACNE Film

 

Telefonnumret för att lyssna på kvinnornas berättelser är 0939-1915 och samtalet kostar 9:90 kr/minut. Alla insamlade pengar går oavkortat till Talitas arbete att hjälpa kvinnor ur prostitution.

Bild 1/1  

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.