Kampanj
Åkestam Holst och Bregott hyllar Pink Floyds album "Atom Heart Mother" på 50 årsdagen
Publicerad: 2 oktober 2020, 08:00
Åkestam Holst och Bregott passar på att lyfta fram ett av musikhistoriens mest ihågkomna skivomslag.
I dag den 2 oktober 2020 har det gått 50 år sedan ett av musikhistoriens kanske mest ikoniska album släpptes. Pink Floyd´s femte album ”Atom Heart Mother” 1970.
Ett musikaliskt verk med vissa trösklar, titelspåret är nära 24 minuter långt och karaktäriseras av det känns mer eller mindre improviserat. Samtidigt nådde albumet en förstaplats på listorna i England.
Skivan är också förknippad för sitt omslag av mytomspunna designbolaget Hipgnosis som sedan skulle följa Pink Floyd i spåren under kommande skivor, som Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here och fram till Battersea-omslaget för Animals.
Nu gör Åkestam Holst och Bregott en hyllning till albumet och skivans omslag genom ett inlägg på Instagram. På så sätt hyllar det 25 åriga reklamkonceptet Bregottfabriken ett 50 årigt designkoncept.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
– Under en paus vid inspelningarna av nya filmer i Bregottfabriken i somras såg jag och min art director Lars Bæcklund plötsligt en ko som stod och tittade bakåt mot oss, precis som på omslaget till Atom Heart Mother – och föreslog där och då att vi skulle fotografera och använda detta som en hyllning. Glödjande nog gick kunden med på detta, och nu är vi här, säger Åkestam Holsts projektledare Daniel Smedfors i en kommentar.
Musikjournalisten och programledaren Per Sinding-Larsen var inte sen med att uppmärksamma hyllningen på sin Instagram.
Arbetsgrupp
Daniel Smedfors, projektledare
Albin Muji, produktionsledare
Patrik Lundberg, strateg
Mariette Glodeck, copywriter
Lars Bæcklund, art director
Hanna Erixson, digital kreatör
Kund:
Sue-Bee Yoon, marknadschef Bregott/Arla
Linnea Hamnér, social media manager