Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Åkestam Holst och Marginalen Bank utmanar i ny reklamkampanj

Publicerad: 27 september 2022, 11:30

I veckan lanserar Marginalen Bank varumärkeskampanjen ”med marginalen på din sida” som tagits fram tillsammans med Åkestam Holst.

Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam Holst

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


I den nya kampanjen vill Marginalen Bank och Åkestam Holst inspirera fler till att nå sina mål och förverkliga drömmar genom att ha marginalerna på sin sida. Kampanjen är en förlängning av bankens nya grafiska identitet som tagits fram tillsammans med Bold, där varumärket vill spegla sin roll som möjliggörare och etablera sin position ytterligare. 

I oroliga ekonomiska tider vill Marginalen Bank genom sin reklamfilm hjälpa till med att sätta igång tankarna kring de stora frågorna.

Bakom reklamfilmen står, förutom Åkestam Holst, flera namnkunniga, däribland Emir Eralp som regissör. Tillsammans med Acne har man producerat en film som ska utmana uttrycket i branschen. Som en konstrast till det annars väldigt digitala landskapet, har man filmat på 35 millimeter film för att fånga Marginalen Banks röda färg och förmedla känslan i filmen. Sekvenserna är också filmade baklänges för att åstadkomma den speciella känsla som filmen återger.

Just på grund av filmtekniken valde man dansösen Eva Mohn, från Cullbergbaletten, som skulle kunna röra sig baklänges på ett övertygande sätt. I filmen ska hon förkroppsliga vad det är att ha marginalerna på sin sida.

– Målet är att utmana det traditionella uttrycket i kategorin och se till att varje enhet och kontakt med målgruppen väcker uppmärksamhet och känslor, säger Emma Glennow, innovationschef på Marginalen Bank i en kommentar.  

Kampanjen går brett över landet, både digitalt och utomhus och man ser fram emot att jobba långsiktigt med konceptet för att etablera sin position.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Marginalen Bank är nominerad i Svenska Designpriset 2022, bland annat i kategorin Grafisk identitet. Vinnarna presenteras på Berns i Stockholm den 21 oktober 2022.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev