Kampanj
Åkestams nya kampanj visar hur ditt partyknarkande dödar mexikanerna
Publicerad: 20 december 2022, 08:55
Bild 1/3 Nätverket ”Krogar mot knark” och ÅkestamHolst ska motverka knarkandet på krogen.
Foto: Pressbild/Åkestam Holst NoA
Nätverket ”Krogar mot knark” och ÅkestamHolst ska motverka knarkandet på krogen. Nu lanserar de en kampanj som visar hur svenskens partyknarkande påverkar deras omvärld.
De köper ekologiskt mat, väljer vegetariskt, och tar tåget istället för flyget. Men när svenskarna partyknarkar är valen desto mindre medvetna och inte speciellt hållbara. Deras krogknarkande dödar mexikaner, skövlar skog och tvingar barn in i arbete. Det menar Johanna Gripenberg, chef och forskare på STAD, Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem.
– Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma dem på det. Budskapen är baserade på flera rapporter och studier som visar hur droger påverkar långt många fler än de som använder drogerna, säger hon.
Kampanjen är framtagen av Åkestam Holst NoA och innefattar sex budskap som visar hur droger leder till skövlad regnskog, barnarbete, dödade mexikaner, gängkrig, terrorism och mord. Kampanjen kommer lyftas fram på krogar, utomhustavlor, print-annonser och radioreklam.
– Vi har själva upplevt att synen på droger har förändrats. När vi började läsa rapporter, studier och reportage om drogers effekter på vår omvärld fick vi en chock. Troligtvis är det många andra som inte heller är fullt medvetna om effekterna. Med kampanjen hoppas vi få fler att tänka till en extra gång innan de drar en lina kokain eller röker en joint. Vill du verkligen bidra till mord, barnarbete och skövling av regnskog? Förhoppningsvis inte, säger Eva Wallmark, Art Director på Åkestam Holst NoA.
Bakom kampanjen står Krogar mot Knark som består av ett nätverk med närmre 80 olika krogar och hotell.
Arbetsgrupp:
Krogar mot Knark:
Johanna Gripenberg, sektionschef STAD,
Frida Bergenblad, Samordnare STAD
Linda Nordlund, marknadschef, Stureplansgruppen
Helena Boström Thomas, Stockholmspolisen
Åkestam Holst NoA:
Art Director: Eva Wallmark
Art Director: Michal Sitkiewicz
Copywriter: Rickard Beskow
Creative Director: Joakim Khoury
Art Director: Hugo Wallmo
Produktionsledare: Anna Nollendorfs
Planner: Sindra Liebe
Creative Designer: Sara Bellafesta
Motion Designer: Ville Askelöf
Head of Communications and PR: Gabriel Francke Rodau
Radioproduktion:
Flickorna Larsson
Media: Ocean Outdoor, Expressen, DN