Kampanj
Alex Schulman kampanjar för att göra bio till en del av friskvårdsbidraget
Publicerad: 13 april 2023, 08:25
Alex Schulman. Foto: Pressbild
Sveriges Biografer vill göra biobesök till en del av friskvårdsbidraget – och lanserade en kampanj tillsammans med Familjen: ”Vi på Sveriges biografer anser att hälsobegreppet behöver vidgas”, säger Helena Eklund, marknadschef på Filmstaden.
Redan i mars gick Sveriges Biografer och Familjen ut med kampanjen ”Bioreceptet” som syftade till att göra biobesök till en del av friskvårdsbidraget.
– Vi på Sveriges biografer anser att hälsobegreppet behöver vidgas så att även kultur ingår i friskvårdsbidraget. Bio är en gemensam och demokratisk kulturupplevelse och jämfört med golf, padel och massage, som redan ingår i friskvårdsbidraget, är biobesök förhållandevis billigt, säger Helena Eklund, marknadschef på Filmstaden.
Kampanjen har synts både utomhus och digitalt och nu lanseras nästa del i kampanjen – nämligen samarbeten med författaren och poddaren Alex Schulman och programledaren Gina Dirawi.
– Jag älskar bio, och jag har också kommit på att jag mår bra av att gå på bio. Därför kommer jag att dela ut biorecept till er på min Instagram live, säger Alex Schulman i kampanjen.
Familjen har samarbetat med Sveriges biografer, som består av Filmstaden, Folkets Bio, Folkets Hus och Parker, Svenska Bio samt Sveriges landsortsbiografer, sen i höstas.
– Det var både kul och intressant när vi upptäckte att skräckfilm på bio gör dig mindre stressad och att en romantisk komedi på duken kan hjälpa bättre än parterapi. Med all forskning i ryggen kan vi med trygghet säga att bio kan skapa en bättre folkhälsa. Nu ska vi gå och se The Banshees of Inisherin på arbetstid, får se hur vi mår efter det, hejdå! säger kreatörerna Oskar Ferm och Lia Merkel på Familjen.
Arbetsgrupp:
Familjen:
Mats Eriksson, Client Director
Alma Sunnemark, Sanna Tidbeck, Account Manager Anna Litzén, Rob Dysell, Strategist
Lia Merkel, Copywriter & Creative Lead
Oskar Ferm, Art Director & Creative Lead
Johan Helander, Creative Director
Isabelle Österlund, Designer
Johan Olsson, Graphic Designer
KJ Sanfer, Motion Designer
Filip Tomic, Paid Media Manager
Henrik Berglund, Producer
Produktionsbolag:
Milkdrop Studios