Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Alla inskick nominerades – Björn Ståhl om ”Moldy Whoppers” 26 vinstchanser i One show

Publicerad: 15 April 2020, 13:26

Björn Ståhl är executive creative director på Ingo.

När One show under gårdagen presenterade sina nomineringar stod det klart att Ingo, David och Burger kings ”Moldy Whopper” nominerats hela 26 gånger. Resumé talar med en stolt creative director.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlBurger KingIngoOne Show

Igår eftermiddag presenterade One show, en av världens mest prestigefyllda reklamtävlingar, årets nomineringar. För Sveriges del ser vinstchanserna med 84 nomineringar bra ut. De nominerade bidragen togs fram av en jury som hållit digitala jurymöten, även själva galan kommer att hållas digitalt.

Speciellt bra gick det för Ingo och Miami-baserade byrån Davids Burger king-kampanj ”Moldy Whopper”, en kampanj som lyckades kamma hem 26 nomineringar och därmed nominerades i varje kategori den skickades in i. ”Moldy Whopper” var innan coronaviruset slog till en av branschens hetaste diskussionspunkter. Kampanjen delade experterna men Burger king och byråerna bakom kampanjen har sedan start hävdat att den levererat starka resultat, både försäljnings- och varumärkesmässigt. De flesta nomineringarna kom i hantverkskategorierna men ”Moldy Whopper” är även nominerad i bland annat online video, integrerat och innovation.

LÄS MER: Så har Burger kings ruttna kampanj mottagits av kunderna 

– Roligt, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo, som dock inte vill ta ut några segrar i förskott.

Personligen tror han att kampanjen rodde hem så många nomineringar dels för att den gått i flera medier och håller högsta hantverksklass och dels för att den bryter mot varenda regel inom marknadsföring.

LÄS MER: Burger King-vd:n om omtalade kampanjen: ”Den värsta sortens marknadsföring är den som ingen bryr sig om” 

– Att bryta mot reglerna var målsättningen från start. När vi började med projektet visste vi inte hur det skulle sluta, så klart hade vi en målbild men vi fick kämpa för att nå dit och att det skulle bli så bra blev inte tydligt förrän precis i slutet. Jag tror aldrig att mögel plåtats så snyggt. Sen har kampanjen också levererat tydliga resultat för Burger King, säger Björn Ståhl.

Att ”Moldy Whopper” skulle haft goda chanser i Cannes Lions är det nog få som argumenterar mot. Förra veckan meddelade dock arrangörerna att årets upplaga av världens mest prestigefyllda reklamtävling skulle skjutas upp. Björn Ståhl berättar att han står helt och fullt bakom beslutet. Och att reklamtävlingar just nu får stå tillbaka för viktigare saker.

– I ljuset av vad som just nu händer runtom i världen är reklamtävlingar inte det viktigaste som finns. Det kommer ett Cannes Lions nästa år också och den här idén kommer stå sig starkt även i ett utvidgat startfält, säger han.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.