Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

”Alla luktar fritös” – McDonald's utmanar påståenden om kedjan som arbetsplats

Publicerad: 19 april 2022, 09:11

I ”Från fördom till fakta” försöker McDonald's slå hål på vad de menar är myter om dem hur det är att jobba hos dem.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBMcDonald'sNyheterPrime

Arbetsgivarvarumärket har länge haft en central plats i McDonald's kommunikation. I en ny kampanj vill restaurangkedjan nu bemöta vad de upplever som fördomar om McDonald's som arbetsplats. Med hjälp av en bot har de scannat svenska forum för att se vad som skrivs om kedjan. Några av de påståenden de stött på är att alla på McDonald's luktar frityrolja, att cheferna skriker och att det är extremt stressigt att jobba där. I filmerna får anställda på McDonald's bemöta påståendena med sina egna upplevelser. Kampanjen är framtagen av Nord DDB i samarbete med Prime.

– Vi vet att folk har fördomar om hur det är att jobba på McDonald’s. Samtidigt är många av våra medarbetare stolta över sina jobb, något vi vill lyfta fram. Vi vill visa hur ett jobb på McDonald’s inte bara kan öppna dörren in i arbetslivet utan även erbjuder stora möjligheter till utveckling både personligt och professionellt. Vi tycker också att det är ett roligt drag, att ta de fördomar som finns på internet och göra det till en kreativ kampanj, säger Staffan Ekstam, marknadsdirektör på McDonald’s Sverige. 

”Från fördom till fakta” är en förlängning på kampanjen ”Öppna dörren för Sveriges unga” som visades förra året. Utöver att kampanjen syns i sociala medier och print så kommer McDonald's-anställda bära merch som uppmuntrar gästerna att ställa frågor om hur det är att jobba på restaurangkedjan.

– Vi tror att de flesta av våra medarbetare kommer känna igen sig i den mer nyanserade bild viger. Faktum är att nästan 9 av 10 medarbetare tycker att McDonald ́s är en mycket bra arbetsplats enligt vår senaste medarbetarundersökning. Även om 9 av 10 är höga andelar finns det medarbetare som inte känner igen sig i vissa avseenden, det har vi respekt för och vi jobbar löpande för att bli ännu bättre. Poängen är inte att berätta att vi gör allt rätt utan att lyfta våra anställda och hur de ser på sitt jobb på McDonald’s, säger Linda Olsson, head of people development på McDonald ́s

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.