Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Amnesty kallar USA för ”the land of the unfree” – Norsk abortkampanj viral

Publicerad: 30 juni 2022, 09:26

Amnesty kritiserar de sanningar som amerikaner skryter om, till exempel att de är ”the land of the free”.

I samband med Roe vs. Wade-lagens fall i USA lanserar Amnesty International en ny global kampanj ”The land of the unfree”. Kampanjfilmen, som är producerad av den Noa-ägda byrån Anorak i Norge, har över 3 miljoner visningar på Tiktok.


Ämnen i artikeln:

NoaAmnestyNyheterKampanj

USA är inte längre ”The land of the free”, anser Amnesty International, som i en ny global kampanj, reagerar på att lagen som har säkrat amerikanska kvinnors rätt till abort sedan 1976, numera har fallit. Nu är det upp till varje enskild stat i USA om möjligheten till en säker och laglig abort ska finnas.

Amnesty kritiserar de sanningar som amerikaner skryter om, till exempel att de är ”the land of the free”. Kampanjen har över 3 miljoner visningar, 893 000 har gillat den och över 1000 personer har skapat reaktionsvideos.

Kampanjfilmen är skapad av norska Noa-byrån Anorak, i regi av Nicolina Knapp, som följer fyra kvinnor som står inför konsekvenserna av stränga abortlagar. Den amerikanska nationalsången, ”Star spangled banner”, har fått ett nytt grepp av norska artisten Emilie Nicolas. Där sången traditionellt avslutas med frasen ”O´er the land of the free and the home of the brave”, avslutas i stället med tystnad där ordet free skulle ha sjungits.

– Alla har rätt till att bestämma vad som sker med deras kropp. Så enkelt är det, kommenterar Emilie Nicolas om varför hon tackade ja till att vara med. 

Kreatörerna hos Anorak, Lars Holthe och Peter Powers förhoppningar är att filmen kan sätta press på makthavarna:

– Tanken bakom filmen kom från insikten om att det finns en stor motsägelse i att USA är en av de nationer i världen som pratar och sjunger högst om sin frihet, men samtidigt nu begränsar kvinnors frihet att bestämma själva över sina egna liv, och gör därmed kvinnor till andra klassens medborgare. Vi hoppas att vi kan hjälpa Amnesty International att sätta press på makthavarna och ge alla amerikaner som ser den, en möjlighet att reflektera över om de fortfarande kan kalla sig ”The land of the free”, säger Peter Power.  

Kundansvarig, Janne Espevalen berättar att de började arbetet med kampanjen innan jul 2021.

– Frågan är viktig, politiskt och historiskt, så det här är ett projekt som betyder oerhört mycket. Vårt mål har varit att vara redo om eller när det värsta tänkbara hände, vilket det gjorde förra veckan. Sedan är det jättebra att vi här uppe i norr kan vara med och påverka, säger Janne Espevalen.

Kampanjen drivs i första hand på digitala plattformar, som har översatts till sex olika språk och distribueras i över tio länder. Videon innehåller också en namninsamling, där Amnesty ber guvernörer att skydda aborträtten i deras delstat.

– Det är angeläget att skapa internationellt tryck – särskilt på de 22 stater som har antagit lagar som helt eller delvis förbjuder abort. Jag hoppas att folk engagerar sig och skriver under vår kampanj, tillägger Insamlings- och marknadschef på Amnesty Camilla Kolverud.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupper:

Anorak/Noa

Creative: Lars Holthe

Creative: Peter Power

Creative: Stein Simonsen

Client director: Janne Espevalen

Project Manager: Camilla Von Borcke

Brand activation: Klaudia Lech

Designer: Catrine Kooyman

Motion: Erlend Dal Sakshaug

Motion: Nökkvi Thorsteinsson

 

BR.F

Director: Nicolina Knapp

Director-assistant & SAD: Viviana Figueroa

Executive producer: Anisa Dzindo

Producer: Fiffi Kjell

DOP: Andreas Johannessen

Set Designer: Angelica Nyman

Stylist: Liselotte Bramstång

MUA: Danella Ericsson

Angelique Karlsson

Editor: Emma Backman

Colorist: Joakim Rissved

Sound Design: Ponytail

Online: Joakim Andreasson

 

Amnesty international

Marketing and fundraising manager: Camilla Kolverud

Advisor: Kristine Djuvik Kro

Com director: Sindre Stranden Tollefsen

Com adviser: Varin Hiwa

 

Musik

Ohlogy (music agency & executive producer)

Emilie Nicolas (artist)

Little big sister (management Emilie Nicolas)

Nils Martin Larsen (music producer)

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

NoaAmnestyNyheterKampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.