Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Anitha Clemence frontar kampanj för bistånd

Publicerad: 5 November 2020, 08:51

Anitha Clemence tillsammans med dottern Penny Schulman.

Foto: Press

En ny kampanj, framtagen av Social Industries, ska öka kännedomen om biståndsorganisationen Diakonia och det svenska biståndet.


Ämnen i artikeln:

Anitha ClemenceSocial Industries

Influencern Anitha Clemence har nyligen gjort reklam på sociala medier för Ellos och frisörkedjan Creative Headz. Nu frontar hon en ny kampanj för biståndsorganisationen Diakonia, som är aktiva i 25 länder. 

I den nya kampanjen, framtagen av reklambyrån Social Industries, är målet att sprida kunskap om bistånd på ett lättsamt, inspirerande och informerande sätt. Anitha Clemence kommer att genomföra kortare intervjuer med utvalda personer i sin omgivning, som sedan ska spridas i sociala kanaler. 

Kampanjen tar avstånd i att Sveriges bistånd, som legat på en nivå motsvarande en procent av BNI i över ett decennium, ifrågasatts. Det visar bland annat Sveriges biståndsmyndighet Sidas årliga opinionsundersökning från 2019. 

– Det finns allt starkare röster för att minska det svenska biståndet. Det skulle drabba fattiga och utsatta människor i världen. Vi vill med den här kampanjen uppmärksamma vad biståndet åstadkommer runtom i världen. Just nu, mitt i en global pandemi är det viktigare än någonsin att vi hjälps åt, säger Julia Gerestrand, kommunikatör på Diakonia, i ett pressmeddelande

 

Arbetsgrupp

Social Industries

Projektledare: Mira Mandoki

Creative Director: Hanna Wedin

Produktionsledare: Filippa Gille

Planner: Hannah Ekberg 

Copywriter: Fredrik Hanefalk

 

Diakonia

Julia Gerestrand - Communication Officer

Ulrika Runge - Project Manager

Gabriella Riddéz – Fundraising Officer

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.