Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Anklagas för att trivialisera alkoholism – konsumenter hotar bojkotta Oatly

Publicerad: 19 Januari 2021, 09:39

Bild från en av de reklamer som kritiseras i Storbritannien.

Oatly ville få britter att se över sin mjölkkonsumtion med humor – i stället anklagas en ny kampanj för att trivialisera alkoholism. Somliga konsumenter hotar med bojkott, men Oatly försvarar kampanjen.


Ämnen i artikeln:

OatlyStorbritannien

För lite mer än två månader sedan släppte havredrycksföretaget Oatly guiden ”Pappahjälpen”, som ska vägleda föräldrar om hur de kan diskutera växtbaserad kost med sina barn. Kampanjen togs fram av Oatly Departement Of Mind Control i Malmö.

Nu har Pappahjälpen även gjort entré på den brittiska marknaden, där Oatly funnits sedan början av 00-talet. Via en kampanj som syntes under lördagens sändning av den populära tv-showen The Voice visades kampanjen där barn pikar sina föräldrar som fortsätter att dricka vanlig mjölk, i stället för Oatlys produkter. 

Till exempel visar en reklamfilm hur en pappa mitt i natten försöker ställa in mjölk i kylen, för att sedan bli påkommen av sin son som säger ”vad har vi här?”.

Reklamens tema av att måla upp mjölk som något förbjudet har i stället lett till en motreaktion på nätet, där somliga uppfattat greppet som ett sätt att göra narr av alkoholism. Det rapporterar Metro UK

”Jag uppfattar dem som väldigt nedvärderande mot de som faktiskt har alkoholproblem, eller familjemedlemmar som har det. Inte coolt, Oatly”, skriver en person på Twitter. 

Flera personer hotar även med att bojkotta varumärket. 

Oatly å sin sida håller inte med om kritiken, och försvarar kampanjen i ett uttalande:

”Vår strävan med den här reklamen är att visa en bekant situation, som alla som någon gång varit tonåring kan relatera till, fast med omvända roller. Det är trots allt tonåringarna som är de vuxna i konversationen om klimatet och dess koppling till vår kost.” 

”Vi tror inte att scenen med pappan och tonåringen underminerar betydelsen av ett så allvarligt problem som alkoholism”. 

Läs mer: De mest reklamintensiva varumärkena 2000 – vad hände sen? 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyStorbritannien

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.