Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Anna Mannheimer mensfadder i kampanj för Stadsmissionen

Publicerad: 5 Mars 2020, 10:24

Mensfattigdom är temat för Göteborgs Stadsmissions kampanj mensfadder, som går live i dag. Kända personer som Anna Mannheimer och Stina Velocette hjälper till att sprida budskapet och uppmanar oss alla att bli mensfaddrar.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs StadsmissionDear Friends

Idén till kampanjen kommer från Stadsmissionens verksamheter. Dagligen träffar de unga personer som inte har råd med bindor och tamponger. Istället får de stoppa toapapper i trosorna eller be kompisarna om att få låna mensskydd.

– Att inte ha råd att köpa mensskydd är en av flera konsekvenser för människor som lever i fattigdom i Göteborg i dag. Det tycker vi är viktigt att uppmärksamma och att tillsammans med göteborgarna bidra till att förändra, säger Frida Lundmark, digital marknadsförare på Göteborgs Stadsmission i en kommentar.

Som mensfadder skänker man varje månad 28 kronor, motsvarande ett paket bindor eller tamponger, och ser på så sätt till att en ung person får tillgång till mensskydd. Bakom kampanjen står reklambyrån Dear Friends. 

– Mens och månadsgivare känns som en naturlig matchning. Dessutom öppnar kampanjen upp för att fler ska känna att de kan bidra eftersom summan är så pass låg, kommenterar Agnes Edin, copywriter på Dear Friends.

Kampanjen rullar på sociala medier och får dragkraft av kända ansikten som Anna Mannheimer, Stina Velocette och Feministpastorn.

– Jag blev både chockad och ledsen när jag förstod att något som alltid varit en total självklart för mig kan vara ett stort problem för unga människor i Sverige idag. Men det finns hopp. Så nu är jag en stolt mensfadder, säger Anna Mannheimer.

Läs mer om kampanjen här.

Arbetsgrupp

Dear Friends

Agnes Edin, copywriter

Charlotte Liljesand, designer

Sarah Bengtsson, UX och digital designer

Matilda Sjögren, projektledare

Katarina Amneus, projektledare

Bea Ekeroth, art director 

Cassandra Andersson, copywriter

Erik Arvidsson, utvecklare 

Karl Isaksson, video editor 

Calle Österberg, creative director

Roger Brovik, kundansvarig

 

Arbetsgrupp, Göteborgs Stadsmission:

Frida Lundmark, digital marknadsförare

Jennie Elheim, insamlingschef

Eva Barron, metodutvecklare

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.