Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Anr+1 och Vinge slår ett slag för jämställdhet

Publicerad: 13 maj 2022, 09:52

Due diligence blir dude diligence när advokatfirman Vinge lanserar nytt verktyg för att fastslå jämställdheten i kundernas bolag.


Ämnen i artikeln:

anr+1Kampanj

 

Advokatfirman Vinge slår ett slag för jämställdhet. Vanligtvist sysslar Vinge bland annat med att hjälpa företag med uppköp och samgåenden. Då gör de juridiska företagsbesiktningar som i branschen kallas due diligence. Det använder Vinge i ett nytt verktyg för att bidra till ett mer jämställt näringsliv. 

Uttrycket due diligence  kommer också att bestå av Dude diligence – en granskning av könsbalansen i styrelsen, ledningsgruppen och i andra ledarroller. Vinge har i strategi och kreativ idé samarbetat med anr+1. 

De flesta bolag som köps och säljs har fler män än kvinnor på ledande positioner. Nu vill advokatbyrån Vinge synliggöra hur jämställdheten ser ut vid bolagsaffärer, för att bidra till ett mer jämställt näringsliv och ge klienter ett ännu bättre beslutsunderlag. 

I ett tillägg i sin due diligence, granskar de könsfördelningen i styrelsen, ledningsgruppen och andra nyckelroller. De tittar också på vilka jämställdhetsmål bolagen har. 

Dude diligence lanseras med en helsida i Dagens industri och med banners på di.se, på den stora digitalskärmen vid Stureplan och i sociala medier. 

Förra året hjälpte Vinge till vid 167 M&A:s till ett värde av 52 miljarder EUR. 

– All forskning visar att företag som är jämställda i sina seniora led är mer framgångsrika, för min del har det alltid varit naturligt att driva frågan om jämställdhet på Vinge. Varje dag hjälper vi våra klienter med uppköp, försäljningar och samgåenden. Med Dude diligence vill vi skapa ett verktyg i vår kärnaffär för att bidra till ett mer jämställt näringsliv, säger Maria-Pia Hope, vd på Vinge. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Anr+1 och Vinge

Anr+1 driver sin verksamhet utifrån ett värderingsstyrt förhållningssätt. De köpte ut sig från BBDO 2018 och avslutade helt 2020/21 i samband med +1 lanseringen

 

Amr+1 ledningsgrupp består av 2 kvinnor och en man.

Styrelsen består också av 2 kvinnor och en man.

 

Vinge har i flera år varit en av de mest jämställda affärsjuridiska byråerna och vd Maria-Pia Hope fick nyligen utmärkelsen Årets Chef.

 

Kristian Sjöholm, Marknads- & kommunikationschef

My Wiborg-Borin, Projektledare för Dude Diligence

Anders Klereborg, Projektledare Market & Brand

 

anr+1:

Art director: Viktor Bergabo

Copywriter: Hampus Mattsson

Creative director: Andreas Lönn

Projektledare: Nina Rosqvist, Maria Fager

Strateg: Anna Celay

Formgivare: Annica Lundqvist

Regissör: André Melin

Motion designer: Tilda Lindblom

PA/PR: Hans Gesteby Vindeland

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Ämnen i artikeln:

anr+1Kampanj

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.