Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Antivåldskampanjen ska sätta press på politikerna – uppmanar till förebyggande insatser

Publicerad: 14 juni 2021, 11:46

I ”För många. För ofa. För unga” får vi se föräldrar klär sina barn, varav en mamma klär sin son för sista gången.


Frågan om kriminalitet har i takt med det ökande dödliga vapenvåldet seglat upp som en av väljarnas viktigaste. Vid sidan av partiernas förslag på lösningar har även ideella organisationer kommit med sina idéer. En av organisationerna är Non-violence project, en organisation som i höst lämnar över sin lista på förslag till regeringen. Organisationen vill bland annat fördubbla investeringarna i förebyggande insatser såsom digitala trygghetssystem, moderna fritidsgårdar och fler specialpedagoger i lågstadiet. Förhoppningen är att utbilda ungdomar i konflikthantering, öka självkänslan och förmågan att lösa konflikter utan att bruka våld.

Inför att förslagen lämnas över till regeringen lanserar de nu en kampanjfilm med idé och regi från Camp David-regissören Oliver Martin Henriquez. I kampanjfilmen ”För många. För ofta. För unga” får tittarna se hur föräldrar klär sina barn, varav en mamma klär sin son för sista gången. Filmen kommer att synas i sociala medier och syftar till att få fler att skriva under ett upprop kopplat till förslagen. Kampanjen får draghjälp av profiler som bland andra Nattalie Ström Bunpuckdee, Sebastian Stakset, Mehdi Adnan Mossa, Roger Dupé och Ida Östensson.

– Uppropet innebär ett krav på att svenska makthavare avsätter dubbelt så mycket resurser för förebyggande arbete, speciellt i så kallade utsatta områden. Fredagen den första oktober ska vi överlämna vår agenda #LastBullet till riksdagen. Den kommer innehålla tio konkreta åtgärdsområden och vi uppmanar alla att skriva under och dela vår gemensamma kamp för att stoppa det dödliga våldet, säger Rolf Skjöldebrand, medgrundare av NVP.

Arbetsgrupp

Non Violence Project 

Rolf Skjöldebrand - Co-founder

 

Camp David

Regissör: Oliver Martin Henriquez 

Co-regissör: Josefin Lindeberg

DOP: Mika Aberra

Exekutiv producent: Kristina Wibom

Producent: Emma Creed

Ljud-Bild Media

Social Industries 

Project Manager - David Hofman-Bang

Creative Director - Hanna Wedin

Copywriter – Fredrik Hanefalk

PR - John Willander Lambrell

Planner - Anton Andersson

Planner - Johanna Rydberg

CC Projects

Vitorino Paullo - UX Designer

Renzo Santa Maria - Webbutvecklare

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.