söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Anyfins Black friday-kampanj är likadan som Nordax: ”Såna härmapor”

Publicerad: 28 november 2022, 13:00

En plugin som aktiveras i kassan för att stoppa onödig konsumtion. Det är grundstommen i Black friday-kampanjen från både Anyfin och Nordax. Skillnaden? Nordax släppte sin 2021 och pausen är på 60 sekunder i stället för 30 minuter.
– En rak kopia. Vår idé är mycket roligare, säger Nordax marknadschef Hanna Belander.

Ämnen i artikeln:

Hanna BelanderNordaxAnyfin

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Fintechbolaget Anyfin har i sin marknadsföring velat profilera sig som en utmanare till kreditbolagen och flera av kampanjerna har fått stor uppmärksamhet under de senaste åren. I samband med Black friday rullade Anyfin i förra veckan ut initiativet ”Mindful Minute” som har tagits fram inhouse.

Bolaget har skapat en plugin till webbläsaren Chrome som ska hjälpa konsumenterna att handla mer medvetet och tänka efter före köpet i fall de verkligen behöver köpa varan eller inte.

Pluginen fungerar enbart hos handlare som erbjuder köp nu, betala sen eller någon annan form av kredit och aktiveras i kassan. Då startar en nedräkning som ger konsumenten 60 sekunders betänketid.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.



Som Resuméläsare kanske du känner igen greppet? Inför sommaren 2021 lanserade Nordax Bank en liknande plugin i samarbete med pr-byrån Wikberg & Frisk. En Google Chrome-plugin som dök upp vid utcheckningen och tvingar användaren att ta en ”smoothie-time-out” (en blinkning till Klarna) och fundera över om de verkligen behöver det som ligger i varukorgen, innan de har möjlighet att klicka på köp.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.



Hanna Belander, marknadschef på Nordax, tycker att Anyfins aktuella idé är lite väl lik bankens föregångare. 

– Ja Gud det är ju en rak kopia. Såna härmapor. Tycker dock att vår idé är mycket roligare. Alltså Mycket roligare… haha. Smoothie shopping, närmast genialt om du frågar mig. Också lite enklare med en idé som inte kräver att man har en plugin – att lämna datorn för att göra en smoothie och tänka till innan man trycker på köp kan ju vem som helst göra. Men! Eftersom själva syftet med kampanjerna är viktigt oavsett vem som säger det, så är det ju egentligen bara en bra grej att ytterligare en aktör vill uppmuntra till smart och hållbar shopping.

Anyfins globala chef för pr- och kommunikation, Johanna Eklund, säger att bakgrunden till varumärkets kampanj är en undersökning som bolaget genomförde inför Black friday där där 40 procent av unga vuxna uppgav att de har ångrat köp de gjort online i efterhand på grund av hur det påverkade deras ekonomi. Sedan tidigare visste arbetsgruppen att många har svårt att motstå alla lockrop och rabatter under Black week.

– Vi ville ta fram något för att undvika impulsiv shopping som kan verka bra i stunden, men påverkar ekonomin i långa loppet. Inte minst med tanke på att vi lever i en tid av ekonomisk oro. Då är det extra viktigt att bara handla med pengar man har. Vi ville få folk att tänka lite extra. 

Enligt Johanna Eklund hade idén om en plugin i kassan funnits i arbetsgruppen under en längre tid och under Black friday skapades ett bra tillfälle för lanseringen. Tanken är också att funktionen ska leva vidare även efter rean.

Känner du till att Nordax förra sommaren tog fram en plugin i Chrome som också aktiveras i kassan och som också gav konsumenterna chansen att tänka efter?
– Ja, det var en blinkning mot Klarna för att folk inte skulle köpa onödiga saker. Det var också en bra idé. Det är så enkelt att köpa saker på kredit i dag och det leder ofta till onödig konsumtion.

Är det motiverat att göra en kampanj om man känner till att ett så pass liknande initiativ redan har gjorts?
– Jag tycker syftet är lite olika. Det är två bra kampanjer som belyser ett problem som behöver uppmärksammas.

På vilket sätt är syftet annorlunda, det handlar väl i båda fallen om att ge konsumenten tid att tänka efter i kassan?
– Vi lanserar något för att folk ska undvika att handla för pengar som man inte har, det är inte en blinkning mot ett specifikt bolag.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev