Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanj

Apotek Hjärtat gör förorenat vatten till smutsig medicin

Publicerad: 30 Oktober 2019, 13:02

Projektet ”A Hard Pill To Swallow” har pågått i ett år.

Åkestam Holst sätter fingret på den smutsiga baksidan av läkemedelsindustrin genom kampanjinitiativet ”A Hard Pill to Swallow”.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatÅkestam Holst

Apotek Hjärtat lanserar ”A Hard Pill to Swallow”, som ska lyfta läkemedelsproduktionens skuggsida med hjälp av en medicin som har tagits fram genom förorenat vatten i Indien. Hyderabad i Indien är nämligen produktionsnav för en stor del av den medicin som Indien exporterar till världen, bland annat till Sverige. Miljökraven är bristfälliga och många läkemedelsfabriker dumpar restavfallet i naturen där människor bor.

Kampanjen ska upplysa allmänheten att medicinerna vi tar för att bli friska i Sverige riskerar att skada människor och natur andra delar av världen. Projektet har pågått i över ett år och under sommaren 2019 har Apotek Hjärtat hämtat hundra liter vatten från floder som ligger i anslutning till läkemedelsfabriker. 



Tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden) har vattnet analyserats för att kunna utvinna de aktiva läkemedelssubstanserna. Resultatet av arbetet blev ”Sordidum Pharmacum” - en ny typ av ”medicin” som helt och hållet består av de utsläpp som läkemedelsfabrikerna utsätter människor och miljö för dagligen i Hyderabad, och en symbol för ett globalt problem. Medicinen innehåller bland annat läkemedel mot HIV, bröstcancer, svamp och epilepsi, och den tunga smärtstillande medicinen Tramadol.

– Det vi lyckats göra tillsammans med RISE är att konkretisera problemet med läkemedelsproduktionens baksidor. Sordidum Pharmacum är en innovation som för upp ett osynligt problem till ytan, säger Martin Noreby, art director på Åkestam Holst i en kommentar.  

Kampanjen ska synliggöra problemet och fungera opinionsbildande för att utsläppskrav ska införas in vid läkemedelsupphandlingar. I andra hand ska projektet rikta uppmärksamhet mot initiativ som Apotek Hjärtats egna hållbarhetsmärkning för receptfria läkemedel, Välj med Hjärtat. En märkning för att göra det enklare för konsumenten att göra hållbara val.

Arbetsgrupp Åkestam Holst NoA

Creative Director, Magnus Jakobsson
Art Director, Joakim Khoury
Art Director, Martin Noreby
Art Director Michal Sitkiewicz
Copywriter, Simon Lublin
Copywriter, Rickard Beskow
Account Manager, Linda Bryttmar
Client Director, Lina Engler
Strategist, Karl Wikström
Account Manager, Jennie Strinnhed

BKRY NoA

Producent, Henrik Adenskog
Motion Designer, Nisse Axman
Motion Creative, Eskil Lundberg
Digital producent, Alex Picha
Web developer, Kalle Peterz
Original, Lotta Persson
Original, Anna Forsberg
Retusch, Olov Öqvist

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.