Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Apotek Hjärtat vill ge dig chansen att uppleva en kram – digitalt

Publicerad: 18 januari 2021, 09:48

2020 var ett år av längtan för många. Fika med farmor, släktmiddagar eller bara en kram? För att inge hopp har Apotek Hjärtat skapat en nära-kram-upplevelse. En film som med 3D-ljud och visuellt stimuli bidrar med liknande positiva effekter som en fysisk kram.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatWenderfalck

En ny Kantar Sifo-undersökning, genomförd på uppdrag av Apotek Hjärtat, visar att nära sex av tio (57 procent) upplever att den sociala distanseringen har påverkat dem negativt. Sju av tio (71 procent) uppger därtill att de saknar att kramas med personer som de i dag bör hålla distans till. 

För att stilla människors längtan lanserar Apotek Hjärtat och pr-byrån Wenderfalck filmen ”Omfamningen” i samband med Kramens dag den 21 januari. Filmen är framtagen som en nära-kram-upplevelse och är tänkt att aktivera samma delar av hjärnan som aktiveras när vi upplever fysisk beröring. 

– Fysisk närhet är ett av våra mest basala behov och att kramas bidrar till såväl välbefinnande som välbehag. Med filmen vill vi så, gott det går, återskapa kramens positiva effekter och bjuda in till en omfamnande upplevelse som kan hjälpa människor att hålla ut i tider av social distansering, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

I av filmen har Apotek Hjärtat samarbetat med dr. Rebecca Böhme, biträdande universitetslektor inom Neurovetenskap på Linköpings universitet. Utifrån den forskning* som finns tillgänglig och med Rebeccas expertis har arbetsgruppen utforskat hur närhet och fysisk beröring påverkar hjärnan och vårt välmående.

När två personer rör vid varandra aktiveras specifika delar av känselbarken i hjärnan. Observerad beröring registreras på liknande sätt som fysiskt upplevd beröring. Leende ansikten och inslag av ljud associerade med beröring kan också förstärka den positiva effekten*. Filmen Omfamningen innehåller därför både bilder och ljud av personer som kramas.

– Viss forskning pekar på att man kan uppnå en liknande effekt genom att se andra kramas, därför är det är intressant att visualisera forskningen på det här sättet. Vi vet att beröring har en positiv inverkan på oss, så som minskad stress och ökad avslappning, och kan man få en liten dos av det i rådande tider är det ju fantastiskt, säger Rebecca Böhme, biträdande universitetslektor inom Neurovetenskap i en kommentar.

I filmen används 3D-ljud för att förstärka interaktionen och upplevelsen för tittaren. Det traditionella stereoljudet har på så sätt manipulerats med förstärkta nyanser och intensitet i syfte att skapa en starkare digital kramupplevelse. För bästa effekt rekommenderas därför hörlurar när man ser filmen.

Undersökningsresultatet i korthet

Omkring sju av tio (71%) har sedan restriktionerna infördes upplevt att de saknar att kramas. Kvinnor (46%) saknar mycket att kramas, i högre grad än män (24%).

Framförallt äldre kvinnor (55%) och män (35%) i åldern 65-79 saknar mycket att kramas, i kontrast till övriga åldersgrupper där exempelvis var femte man (20%) i åldern 30-49 saknar mycket att kramas.


Nära sex av tio (57%) upplever att den sociala isoleringen kopplad till pandemin har påverkat dem negativt. Framförallt särskiljer sig kvinnor (62%) i jämförelse med män (52%).


De yngsta i åldern 18-29 (61%) och de äldsta 65-79 (61%) har påverkats negativt av den sociala isoleringen kopplad till pandemin. Det kan jämföras med de i åldern 50-64 (52%).


Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 2651 intervjuer bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen gjordes mellan 15-21 december 2020.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatWenderfalck

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.