Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Apoteket lanserar ny kampanj för de som har – och omedvetet har – diabetes

Publicerad: 24 oktober 2022, 09:45

Apoteket drar i gång en större kampanj för att uppmärksamma folksjukdomen diabetes typ-2. Kampanjen har tagits fram inhouse av Apoteket Creative Studios under ledning av Rickard Villard, creative director, och Henrik Haeger, copywriter.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjApoteket

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Cirka 500 000 svenskar lever med folksjukdomen diabetes typ-2. Det är en sjukdom som ökar och där möjligheten att må bättre är stor med livsstilsförändringar, regelbundna kontroller och rådgivning främst inom livsstilsvanor. I dag drar Apoteket i gång kampanjen som ska uppmärksamma både sjukdomen och att så många har förstadiet till den utan att veta om det. 

Apoteket utvecklar löpande tjänster, både digitalt och fysiskt, för de som har diabetes. För tidig upptäckt och prevention genomförs Apotekets ”Diabeteskollen” med blodsockerkontroll i samarbete med Doktor24 på cirka 20 apotek runtom i landet.

– Apoteket vill göra livet lättare för de som lever med diabetes och samtidigt uppmärksamma den stora grupp som är i riskzon att utveckla diabetes typ-2, att de ska komma till oss för att testa sig. För att nå ut brett med den här viktiga kommunikationen syns vi i ett stort antal köpta och organiska kanaler, säger Anders Nelander, projektledare på Apotekets marknadsavdelning.

Två kampanjer startar samtidigt, en riktar sig till de som är i riskgrupp att få diabtes typ-2 och en till de som lever med diabetes.

Kampanjerna kommer bland annat att synas i TV, sociala medier, på bussar och på en fasad på Södermalm samt i Apotekets egna kanaler, utskick och butiker.

Arbetsgrupp

Rickard Villard – Creative Director

Henrik Hæger – Copywriter

Anders Nelander – Projektledare

Victoria Tadayon Ovmark – Design/formgivning

Lage Lind – Animatör

Emelie Fransson – Sociala Medier

Rafael Araujo – SEM

 

 

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev