Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 2 mars 2020, 10:27
Apoteksgruppen fortsätter lyfta sina medarbetare i marknadsföringen, den här gången står farmaceuter i fokus tillsammans med komikern Peter Magnusson.
Ämnen i artikeln:
ApoteksgruppenStrategin att sätta ljus på medarbetarna i reklamkampanjer initierades i höstas med ”Färgstarka mot cancer” och ”Baka med Simona”
För första gången på många år gör Apoteksgruppen en satsning på bred extern marknadsföring där varumärket kombinerar tv, radio, olika typer av direktreklam och sociala medier. Satsningen ska driva försäljning, lyfta fram nyheter samt att öka kännedomen om Apoteksgruppen som en egen apotekskedja.
Med humor och ett för allmänheten känt ansikte i Peter Magnusson hoppas de få genomslag ska tydliggöra varumärket med hjälp av värme, rådgivning och humor.
– Vi har en utmaning i vårt namn då många tror att andra apotekskedjor ingår i vår ”apoteksgrupp” snarare än att vi är en egen apotekskedja. I en av reklamfilmerna passade vi på att driva lite med detta och oss själva, samtidigt som vi ville lägga fokus på kännedom om att Apoteksgruppen är en egen apotekskedja som finns över hela Sverige, säger Anna Bergstedt, pr & brand director på Apoteksgruppen i en kommentar.
Farmaceuten Christina Norrby, som till vardafs driver ett av Apoteksgruppens apotek på Gotland, spelar sig själv i reklamfilmerna och får i ett antal olika filmer rådgiva en kund, som spelas av komikern Peter Magnusson, i komiska och emellanåt lite ”twistade” situationer.
– Konceptet är genuint men samtidigt seriöst då vi spelar in i vårt eget apotek med vår egen farmaceut. Att vi sedan kryddar med humor och ett känt ansikte tror vi kommer passa vår målgrupp och göra att vi får större genomslagskraft i dagens mediebrus. Det är också viktigt för oss att lyfta fram våra medarbetare på alla vis vi kan då de är hjärtat i vår verksamhet och just farmaceuter står för en viktig kompetens i samhället. Vi är väldigt stolta över dem och detta är ett sätt för oss att visa det, säger Anna Bergstedt i en kommentar.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Den konceptuella idén är framtagen i samarbete med reklambyrån Tomorro’ och bakom kameran står produktionsbolaget Crisp Film.
som franchise av egenföretagare.
Ämnen i artikeln:
Apoteksgruppen