Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Apoteksgruppen lyfter fram egna medarbetarna i tv-reklam med Peter Magnusson

Publicerad: 2 Mars 2020, 10:27

Apoteksgruppen fortsätter lyfta sina medarbetare i marknadsföringen, den här gången står farmaceuter i fokus tillsammans med komikern Peter Magnusson.


Ämnen i artikeln:

Apoteksgruppen

Strategin att sätta ljus på medarbetarna i reklamkampanjer initierades i höstas med ”Färgstarka mot cancer” och ”Baka med Simona”

För första gången på många år gör Apoteksgruppen en satsning på bred extern marknadsföring där varumärket kombinerar tv, radio, olika typer av direktreklam och sociala medier. Satsningen ska driva försäljning, lyfta fram nyheter samt att öka kännedomen om Apoteksgruppen som en egen apotekskedja.

Med humor och ett för allmänheten känt ansikte i Peter Magnusson hoppas de få genomslag ska tydliggöra varumärket med hjälp av värme, rådgivning och humor.

– Vi har en utmaning i vårt namn då många tror att andra apotekskedjor ingår i vår ”apoteksgrupp” snarare än att vi är en egen apotekskedja. I en av reklamfilmerna passade vi på att driva lite med detta och oss själva, samtidigt som vi ville lägga fokus på kännedom om att Apoteksgruppen är en egen apotekskedja som finns över hela Sverige, säger Anna Bergstedt, pr & brand director på Apoteksgruppen i en kommentar.

Farmaceuten Christina Norrby, som till vardafs driver ett av Apoteksgruppens apotek på Gotland, spelar sig själv i reklamfilmerna och får i ett antal olika filmer rådgiva en kund, som spelas av komikern Peter Magnusson, i komiska och emellanåt lite ”twistade” situationer.

– Konceptet är genuint men samtidigt seriöst då vi spelar in i vårt eget apotek med vår egen farmaceut. Att vi sedan kryddar med humor och ett känt ansikte tror vi kommer passa vår målgrupp och göra att vi får större genomslagskraft i dagens mediebrus. Det är också viktigt för oss att lyfta fram våra medarbetare på alla vis vi kan då de är hjärtat i vår verksamhet och just farmaceuter står för en viktig kompetens i samhället. Vi är väldigt stolta över dem och detta är ett sätt för oss att visa det, säger Anna Bergstedt i en kommentar. 

Den konceptuella idén är framtagen i samarbete med reklambyrån Tomorro’ och bakom kameran står produktionsbolaget Crisp Film.


Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, som är en internationell apotekskedja med apotek i Litauen, Lettland, Estland, Polen och Sverige. Euroapotheca är en av de största apoteksaktörerna i norra Europa med mer än 3800 anställda på drygt 670 apotek. Apoteksgruppen i Sverige har 197 apotek varav ca 40 drivs

som franchise av egenföretagare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apoteksgruppen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.