Kampanj
Arbetsmiljöverkets nya kampanj är helt odramatisk
Publicerad: 6 december 2021, 14:43
För att demonstrera värdet av bra arbetsmiljöer inleder Arbetsmiljöverket en bred kampanj med helt odramatiska berättelser. Kommunikationen är framtagen av Le Bureau.
Arbetsmiljöverkets har vision att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Med dessa mål i sikte startar de en långsiktig kommunikationsinsats.
Tillsammans med Le Bureau har de tagit fram kommunikation som är helt odramatisk. Med kampanjen ska myndigheten lyfta fram värdet av trygga arbetsplatser och vikten av att driva arbetsmiljöarbetet framåt. Insatsen riktar sig till Sveriges arbetsgivare och till småföretagare i synnerhet. Insatsens första del rullar nu ut brett i print, tv, radio och sociala medier.
- Vi pratar ofta om risker i arbetet, men här väljer vi i stället att visa vad som går att undvika med ett bra och förebyggande arbetsmiljöarbete. Framför allt vill vi öka engagemanget hos landets småföretagare, och ge dem stöd i att jobba med sin arbetsmiljö. Vi har ju samma mål, att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Ulrica Klettner, tillförordnad kommunikationschef på Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
I kampanjen får målgruppen läsa och höra om när Pia inte körde på Peter med sin truck, när Amina inte ramlade ner från ett tak, om Thomas som inte gick in i väggen och om Ulf som inte fick belastningsskador av att jobba på ett lager i 30 år.
– Med värme och en nedtonad humor vill vi påminna om att bra arbetsmiljöer gör så att både människor och företag kan fortsätta att utvecklas. Att vara helt odramatisk är också en intressant vinkel tycker vi. Om det är något man alltid förväntar sig av kommunikation så är det ju nån form av dramatik, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director och art director på Le Bureau i en kommentar.
Kampanjen pågår fram till vecka 51. Produktionsbolag för filmerna är B-Reel Film och regissör är Jens Sjögren.
Arbetsgrupp
Arbetsmiljöverket.
Ulrica Klettner, kommunikationschef
Åsa Wallin, enhetschef strategisk kommunikation
Le Bureau.
Elisabeth Philipson, produktionsledare
Josephine Wallin Ankarstrand, CD och AD
Amanda Bermheden, projektledare
Agnes Wahlberg/Emelie Stachewsky, original/formgivare
Hjalmar Delehag, copywriter
Arbetsgrupp B-Reel Film
Jens Sjögren, regissör
Gösta Reiland, filmfotograf
Fiffi Kjell producent
Rikard Åström, executive producent
Arbetsgrupp Flickorna Larsson
Daniel Kilgren, regissör
Olle Eronn, ljudtekniker