Kampanj
Arboga öl hoppar på den alkoholfria trenden – 658 år senare
Publicerad: 22 mars 2023, 13:30
Det har gått över 600 år sedan Arboga började brygga öl. Nu lanserar de för första gången en alkoholfri variant.
Arboga Öl har anor från 1300-talet, men har aldrig haft alkoholfri öl. Förrän nu, alltså. 658 år efter grundandet lanserar varumärket alkoholfri öl, vilket man tar ut i en kampanj som tar fasta på att Arboga Öl kanske är sist på bollen med den alkoholfria trenden.
Kampanjen är skapad tillsammans med Garbergs och kommer synas utomhus, i digitala kanaler och på radio, där man hör bryggmästaren skoja om att alkoholfri öl kommer lanseras när kött görs av grönsaker och mjölk är gjord av havre.
– Arboga är en öl med många lojala fans. Ambitionen med vår kampanj är att utifrån vårt långsiktiga koncept – alltsedan 1365 - få fler att upptäcka vårt alkoholfria öl men samtidigt stå stadigt på vår historia, säger Daniel Boltes, affärsområdeschef öl på Galatea som äger Arboga-varumärket.
Enheterna blinkar också åt historiska målningar – till exempel flickan med pärlörhänge.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Galatea
Affärsområdeschef Arboga öl: Daniel Boltes
Marknadsansvarig Brygghuset: Marcus Friari
Garbergs
Projektledare/strateg: Mehrnaz Bejne
Produktionsledare: Birgitta Bergström
AD: Martin Baude/Mattias Dahlqvist
Copy: Johan van der Schoot/Lina Bergman
Formgivare: Rasmus Asp
Designer: Lowe Steiner
Original: Carola Edlund
Motion designer: Maja Nylund
Motion creative: Tola Hirori
Praktikant, produktionsledare: André Ferreira Barbosa
Radio
Swartling Produktion: John Swartling
Mediabyrå: DWISE