Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Artisten Andreas Wijk frontar A Non Smoking Generations kampanj ”Quit Big Tobacco”

Publicerad: 1 juni 2021, 08:28

I en ny Novusundersökning uppger en av fem ungdomar att de ofta ser tobaksreklam. A Non Smoking Generation vill lyfta barns rätt att skyddas mot tobak i den nya kampanjen ”Quit Big Tobacco” som tagits fram av kommunikationsbyrån Anr+1.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generationanr+1

Nio av tio som använder tobak börjar i tonåren. I den nya kampanjen tar A Non Smoking generation återigen spjärn mot tobaksreklam. ”Quit Big Tobacco” är ett globalt initiativ där över 250 byråer, organisationer och företag har lovat att inte arbeta med tobaksrelaterade aktörer. 

Nu påbörjar organisationen A Non Smoking Generation ett liknande initiativ i Sverige, där många influencers under de senaste åren gjort reklam i sociala medier för nikotinprodukter som ofta marknadsförs som ”tobaksfria” samtidigt som flera kommunikationsbyråer arbetar med tobaksrelaterade produkter.

– Inledningsvis hoppas vi kunna påverka reklam- och pr-byråer samt influencers i sociala medier att inte samarbeta med tobaksföretag, för att sedan påverka fler branscher som tobaksindustrin förlitar sig på, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation i en kommentar.

A Non Smoking Generation har samarbetat med kommunikationsbyrån Anr+1  i ett år. I kommunikationen har organisationen flera gånger uppmärksammat tobaksindustrins strategier för att locka nya kunder. Anr+1, som nyligen lanserade en ny strategi med fokus på hållbarhet och samhällsnytta, är nu den första byrån som stödjer ”Quit Big Tobacco”.

– Vi väljer aktivt att använda vår kunskap och kompetens för att bidra till en positiv samhällsutveckling, och därför är alla former av tobaksuppdrag, självklart även de ”tobaksfria” nikotinprodukterna, inte aktuellt, kommenterar Anna Celay, strategy director på Anr+1.

Kampanjen startade i går i samband med Tobaksfria dagen den 31 maj. Andreas Wijk, artist och ny ambassadör för A Non Smoking Generation, delar sitt engagemang till sina 155 00 följare på Instagram. 

– Att ta avstånd från tobak har alltid varit ett naturligt val för mig, och nu när jag vet mer om tobaksindustrins metoder och globala konsekvenser är jag ännu mer trygg i mitt beslut. Jag står bakom A Non Smoking Generations viktiga budskap, säger Andreas Wijk i en kommentar.

 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.