Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Åtta Halloweenkampanjer som sticker ut 2021

Publicerad: 29 oktober 2021, 13:35

Växtbaserade burgare som smakar människokött, chansen att få åka i Scooby Doo-bilen eller besöka ett hemsökt hotell. Resumé har hittat ett antal nytänkande och annorlunda initiativ från varumärken under Halloween.


Ämnen i artikeln:

Halloween

 

 

Svenska kampanjer

Oumph! – The Human Meat Plant Based Burger
Svenska matvarumärket Oumph! skapar en växtbaserad burgare som smakar människokött till Halloween. ”Den djärvaste och mest galna burgaren någonsin”, enligt varumärket.

Den något märkliga uppgiften att ta fram detta växtbaserade recept genomfördes av Anders”Ankan” Linden, medgrundare och kock på Oumph!.

– Detta är verkligen det ultimata, konstiga sättet att visa att allt är möjligt när det kommer till växtbaserade produkter” säger Anders ”Ankan” Linden, medgrundare och kock på Oumph! i ett pressmeddelande. 

Den kreativa byrån bakom idén är LOLA Mullenlowe i Madrid. 

Gothia Towers Rum 13 – Göteborg & Co/Valentin Experience
Inför Halloween lanserade Göteborgs stolthet Gothia Towers en nyhet för den orädde. Under oktober och november kommer rum nummer 13 på hotellet att vara hemsökt. Gäster som bokat rummet får lämna ifrån sig sin mobiltelefon i receptionen och stänga hotelldörren efter sig. Klockan 21 blir dörrarna låsta och därefter väntar ”en lång natt”. 

– Här pratar vi inte om lite spindelväv i hörnen, utan mer en sorts skrämsel som får håret på armarna att resa sig. Vi ser att intresset för halloween ökar för varje år och vid sidan av halloween på Liseberg finns massor av upplevelser på tema höstrys i staden, berättar Andrea Jovell, chef Marknad & Kommunikation på Göteborg & Co, i ett pressmeddelande. 

Man måste vara tio år gammal för att kunna boka rummet. Valentin Experience har skapat rummet.

SL – Familjen – ”Vi kommer för att hämta dig” 

Under Halloween har Trafikförvaltningen hämtat inspiration från den berömda scenen från Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet” från 1957.

Med budskapet ”Vi kommer för att hämta dig” bjuder SL och Waxholmsbolaget in till resande med kollektivtrafiken. I kampanjen, som är framtagen av Familjen, är det SL och Waxholmsbolaget som är ute efter att hämta folk och ta dem till en annan plats. Men ambitionen är inte att skrämma människor, utan att markera slutet på 1,5 års kommunikation med syfte att begränsa resandet. 

 Natural Cycles

Det finns många sätt att bygga relevans under Halloween och i den kreativa processen kan det bli en kamp att hitta en relevant koppling till affären. Här är ett varumärke som sannerligen har hittat ett annorlunda sätt att skrämma sina användare under Halloween. 

 

Internationella kampanjer Uber – Mystery Machine


Ubers resenärer får en speciell upplevelse under Halloween. I USA kommer kunderna få chansen att boka en resa i fordon från deras favoritprogram i barndomen.

Scooby-Doo Mystery Machine kommer att finnas i Atlanta, medan SpongeBob SquarePants Patty Wagon kommer att köra runt i Los Angeles. Under tiden kommer invånare i Miami att ha chansen att åka på Teenage Mutant Ninja Turtles Party Wagon.

Heinz - Tomato Blood

Denna Halloween har kungen av ketchup, Heinz, omfamnar dess användning som barndomsrekvisita med specialutgåvan Heinz Tomato ”Blood” Ketchup, ett kostymkit och märkets första Halloween-butik. Ketchupen kommer finnas tillgänglig i butiker över hela USA efter att produkten testkörts under förra årets högtid. Nu uppmuntrar varumärket kunderna att flaskan den över halsen som ett kniv. ”Om du har Heinz, har du en kostym”, är budskapet i den nya taglinen. 

 

Burger King - Halloween

Burger King lanserar en ny kampanj som låter kunderna möta dagens läskigaste timme (klockan tre på natten) för en gratis måltid - eller som varumärket kallar den ”3 AM Apparitions.” Snabbmatskedjans initiativ görs i samarbetade med byrån David Madrid. Den 40 sekunder långa reklamfilmen är i klassisk Halloween-anda. ”Enligt paranormala experter är klockan 03.00 den tid då mest paranormal aktivitet sker”, säger en bildtext innan en serie oförkliga händelser visas upp med mysterier som lurar i natten.

Under veckan har amerikanska konsumenter kunnit ta hand om sin nattliga hunger varje dag klockan 03.00, endast under en timme i Burger King-appen.

BBDO Singapore
BBDO Singapore gick in i terrorn med en kampanj som utnyttjade fasorna med att arbeta hemifrån. En flod av midnattsmejl från chefen har förvandlats till ett vampyransikte, en härva av ackord till en skrämmande best med tentakler, och ett trasigt vägguttag ser läskigt ut, lite som masken från ”Scream” eller?

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Halloween

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.