Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 8 juni 2021, 13:23
Sociala medier har öppnat upp en ny spelplan för mobbning. För att få vuxna att förstå släpper nu Friends i samarbete med Ocean Outdoor och Perfect Fools en kampanj med meddelanden från verkligheten.
Fyra av tio barn mellan 9 och 19 uppger att de blivit utsatta för kränkningar på digitala plattformar. Av dem vågar tre av tio inte berätta om det för någon vuxen. För att få fler vuxna att inse vidden av problemen lanserat nu Friends i samarbete med reklambyrån Perfect Fools och utomhusbolaget Ocean Outdoor nu en kampanj som visar autentiska meddelanden som barn fått skickade till sig. Kampanjen kommer att visas på digitala skyltar i köpcentrum, tågstationer, butiker och gatumiljöer över hela Sverige.
– Barns utsatthet för kränkningar, mobbning och trakasserier på nätet är ett samhällsproblem som drabbar folkhälsan. På Friends arbetar vi varje dag med att ta bort alla trösklar, sprida fungerande verktyg och dela kunskap. Vi behöver bli fler i kampen mot mobbning och det måste ske omedelbart, säger Maja Frankel, generalsekreterare på Stiftelsen Friends.
Några av meddelandena som kommer att synas är: ”Om du anmäler bilderna jag lagt upp på dig kommer du dö”, ”Vi filmade dig i omklädningsrummet haha nu kan hela klassen se på Snap”, ”Hur kan man vilja lägga ut bilder på sig själv när man är så ful som du är?”.
– Det är med stolthet och en stor klump i magen som vi släpper den här kampanjen. Vi hoppas att den kan få upp medvetandet om problemet hos vuxna och hjälpa Friends i sitt viktiga arbete. Och vi vill rikta ett stort tack till alla som har ställt upp för att budskapet ska nå så många som möjligt, säger arbetsgruppen på Perfect Fools.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Friends:
Lovisa Lönnebo, Marknads- och kommunikationschef
Karin Schütz, Projektledare
Naod Abera, PR-och pressansvarig
Filmproduktion:
Henrik Hanson, Regissör
Maria Elmqvist, Producent
Ocean Outdoor:
Jesper Albansson, Director of Marketing & Communications
Staffan Eliasson, Creative Solutions Manager
Niklas Gagnegårdh, Head of trading
Malin Sjödin, Head of Ad Operations
George Stassais, Director of development & contracts
Johan Lööf, Marketing Project Manager
Ocean Outdoor
Perfect Fools:
Nayeli Kremb, Art Director
Fabian Lakander, Copywriter
Petter Esbjörnsson, Copywriter
Klas Lusth, Creative Director
Antonino Ognissanti, Designer
Anna Rosdahl, PR Manager
Josefine Enelid Roos, Client Lead