Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Autentiska meddelanden ska lyfta mobbingen på sociala medier

Publicerad: 8 juni 2021, 13:23

Sociala medier har öppnat upp en ny spelplan för mobbning. För att få vuxna att förstå släpper nu Friends i samarbete med Ocean Outdoor och Perfect Fools en kampanj med meddelanden från verkligheten.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsFriends

Fyra av tio barn mellan 9 och 19 uppger att de blivit utsatta för kränkningar på digitala plattformar. Av dem vågar tre av tio inte berätta om det för någon vuxen. För att få fler vuxna att inse vidden av problemen lanserat nu Friends i samarbete med reklambyrån Perfect Fools och utomhusbolaget Ocean Outdoor nu en kampanj som visar autentiska meddelanden som barn fått skickade till sig. Kampanjen kommer att visas på digitala skyltar i köpcentrum, tågstationer, butiker och gatumiljöer över hela Sverige.

– Barns utsatthet för kränkningar, mobbning och trakasserier på nätet är ett samhällsproblem som drabbar folkhälsan. På Friends arbetar vi varje dag med att ta bort alla trösklar, sprida fungerande verktyg och dela kunskap. Vi behöver bli fler i kampen mot mobbning och det måste ske omedelbart, säger Maja Frankel, generalsekreterare på Stiftelsen Friends.

Några av meddelandena som kommer att synas är: ”Om du anmäler bilderna jag lagt upp på dig kommer du dö”, ”Vi filmade dig i omklädningsrummet haha nu kan hela klassen se på Snap”, ”Hur kan man vilja lägga ut bilder på sig själv när man är så ful som du är?”.

– Det är med stolthet och en stor klump i magen som vi släpper den här kampanjen. Vi hoppas att den kan få upp medvetandet om problemet hos vuxna och hjälpa Friends i sitt viktiga arbete. Och vi vill rikta ett stort tack till alla som har ställt upp för att budskapet ska nå så många som möjligt, säger arbetsgruppen på Perfect Fools.

Arbetsgrupp

Friends:

Lovisa Lönnebo, Marknads- och kommunikationschef

Karin Schütz, Projektledare

Naod Abera, PR-och pressansvarig

Filmproduktion:

Henrik Hanson, Regissör

Maria Elmqvist, Producent

Ocean Outdoor:

Jesper Albansson, Director of Marketing & Communications

Staffan Eliasson, Creative Solutions Manager

Niklas Gagnegårdh, Head of trading

Malin Sjödin, Head of Ad Operations

George Stassais, Director of development & contracts
Johan Lööf, Marketing Project Manager 

Ocean Outdoor 

Perfect Fools:

Nayeli Kremb, Art Director

Fabian Lakander, Copywriter

Petter Esbjörnsson, Copywriter

Klas Lusth, Creative Director

Antonino Ognissanti, Designer

Anna Rosdahl, PR Manager

Josefine Enelid Roos, Client Lead

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsFriends

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News