Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 13 januari 2020, 08:16
”Kläm på pungen som du klämmer på avokados” är budskapet i Ung Cancers gerillakampanj.
Foto: Pressbild
I en ny gerillakampanj, signerad Acne, vill organisationen Ung Cancer upplysa hur enkelt unga män kan undersöka sig själva för att undvika testikelcancer. Budskapet lyder: ”Kläm på pungen som du klämmer på avokados”.
Varje år drabbas 800 unga vuxna i Sverige av olika typer av cancer. Organisationen Ung Cancer verkar för att förbättra levnadsvillkoren för unga vuxna cancerberörda, bland annat genom information och folkupplysning. Strax innan jul initierades en ny kampanj med syfte att väcka uppmärksamhet och få fler unga att hålla koll på sin kropp.
I samarbete med reklambyrån Acne har man runt om i Stockholm - bland annat på Hötorgsmarknaden – satt stickers på avokadofrukter med texten ”Kläm på pungen som du klämmer på avokados och upptäck om något känns fel”.
– Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga vuxna, men tyvärr är det väldigt få som vet att man själv bör kolla sin pung regelbundet för att lära sig hitta eventuella förändringar. Det är viktigt för oss att kontinuerligt lyfta ”Kolla Bollarna”-kampanjen för att hela tiden nå så många unga vuxna med pung som möjligt och sprida enkel och tydlig information om hur viktigt det är att hålla koll på bollarna, säger, Emma Tonnes, Generalsekreterare på Ung Cancer, i ett pressmeddelande.
LÄS MER: ”Fri från cancer – då kommer cancerbaksmällan”
Kommunikationen kring både prostata- och testikelcancer kännetecknas i dag av väldigt könsstereotyp manlig kommunikation, något som både unga män men även närstående har svårt att relatera till, menar Ung Cancer och Acne. I den nya kampanjen vill man förenkla budskapet genom att använda köp-proceduren av avokadofrukten som en analogi för hur man kan hantera frågan om testikelcancer.
Emma Kirsch, copywriter på Acne:
– När vi står där i affären på fredagseftermiddagen och ska köpa avokado till tacosen... så klämmer, känner och inspekterar våra avokados noggrant. Med denna kampanj vill vi, på liknande sätt, få alla att kolla sina bollar och samtidigt inspirera andra till att göra testikelcancer till ett samtalsämne runt matbordet. Det ska inte vara jobbigt att prata om hur viktigt det är med en snabbkoll av pungen. Nu uppmuntrar vi alla på ett oväntat sätt - en avokado i taget.
Acne:
Executive Creative Director: Johan Bello
Copywriter: Emma Kirsch
Senior Art Director: David Hammarström
Art Director: Nina Wenström
Projektledare: Niclas Bergström
Fotograf: Marcus Asklöf
Ung Cancer:
Marknadsansvarig: Fredrik Sandevärn