Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 2 December 2020, 12:57
Utsnitt från Nikes reklamfilm.
Nike Japan ville ta ställning emot rasism och mobbning i en ny reklamfilm. Istället anklagas de för att skapa en falsk bild av Japan. Nu uppmanar användare på sociala medier till bojkott av varumärket.
Ämnen i artikeln:
NikeDen två minuter långa reklamfilmen från Nike Japan skildrar tre flickor varav två av en annan etnisk härkomst än japansk, och hur de finner självförtroende inom sporten. Den visar bland annat hur en av flickorna utsätts för mobbning, och hur klasskamrater till en annan flicka tar på hennes hår utan hennes tillåtelse.
Medan somliga har hyllat reklamen på sociala medier har den också väckt stark kritik, något som nu uppmärksammas av internationell press.
Reklamfilmen anklagas bland annat för att spä på gamla fördomar om rasism, vilket lett till flera personer på sociala medier börjat uppmana folk att inte köpa produkter från Nike. Den har på fyra dagar spelats över nio miljoner gånger.
”Är Japan verkligen ett land fullt av diskriminering? Det känns som att ni skapar en falsk bild av Japan”, skriver en användare.
”Hej då Nike. Vårt hushåll kommer inte att köpa fler produkter från er”, skriver en användare enligt AFP.
Nike har inte uttalat sig om kritiken men skriver på sin hemsida att de tror på sportens förmåga att förändra liv.
”Vi har länge lyssnat till minoritetsröster, stöttat och stått upp för sådant som går hand i hand med våra värderingar. Vi tror att sport har kraften att visa hur en bättre värld kan se ut, föra människor närmare och uppmuntra till handling i respektive grupp”, skriver de enligt The Guardian.
Ämnen i artikeln:
Nike