Kampanj
Barnslig mjölkmaffia i fokus när Oatly ifrågasätter EU-subventioner
Publicerad: 13 juni 2022, 07:49
En flicka i tidiga tonåren som langar havremjölk är samtidens Al Capone i Oatlys nya kampanjfilm ”Normalize it”.
I Oatlys kampanj får vi följa en duo bestående av en ung tjej och kille som ser till att deras klasskamrater har tillgång till havremjölk även i skolan – men det måste göras i tysthet, eftersom lärarkåren är ute efter att stoppa handeln.
Filmen är en uppmaning att sluta subventionera komjölk i EU, där omkring 160 miljoner liter av den vita drycken serveras i skolor varje år. Enligt Oatly går inte EU:s klimatmål ihop med konsumtionen av mjölk, speciellt eftersom växtbaserade drycker inte inkluderas i subventionerna.
– Komjölk har subventionerats i europeiska skolor i årtionden, så inte undra på att barn växer upp med tron om att mjölk är normen. Men det gör det ju inte mindre absurt med tanke på mejeriprodukters koldioxidavtryck och…. just det… att vi faktiskt har en global klimatkris som eskalerar dag för dag. Vi måste förändra den här normen och ett bra ställe att börja på är i skolorna. Där måste växtbaserade alternativ finnas tillgängliga på samma villkor som mjölken, allt annat är en missad möjlighet att ge barn en chans att forma hållbara vanor, säger Oskar Pernefeldt, art director på Oatly.
Kampanjen rullas nu ut på sju marknaden i EU, Sverige, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien och Spanien, med mål att få fler att engagera sig i skolmjölksfrågan. Filmen är skapad tillsammans med B-Reel Films.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
OATLY DEPARTMENT OF MIND CONTROL
Amanda Lindblom – Project Manager
Ahmed Al-Qassam – Project Manager
Patrik Danroth – Production Manager
Martin Ringqvist – Executive Creative Director
Lars Elfman – Design Director
Christian Sundén – Assistant Design Director
Oskar Pernefeldt – Art Director
Julius Tuvenvall – Art Director
Mårten Vennelin – Copywriter
KC Hong – Copywriter
Kristoffer Hiller – Graphic Designer
Sarah Sutton – Global Media Director
Sheena Pun – Media Specialist
Anni Tjebbes – Social Media Manager
Karolina Friberg – Social Media Manager
Sophie Hansson – Social Media Manager
Johan Majer – Partnership Manager
Erica Wigge – Director of PR, EMEA
Fredrik Elisson – PR Specialist
Cecilia McAleavy – Sustainable Eating & Public Affairs Director
Karin Levall – Public Affairs Specialist
Mimmi Hägg – Nutrition Specialist
Marcus Holmgren – Digital Project Manager
Sarah Wallin – Web Editor
EXTERNT
Alex Blidner – Agency Producer (Pom Pictures)
Torbjörn Martin - Director (BRF)
Artur Wolgers – Assistant Director
Kalle Wettre – Producer