Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Barnslig mjölkmaffia i fokus när Oatly ifrågasätter EU-subventioner

Publicerad: 13 juni 2022, 07:49

En flicka i tidiga tonåren som langar havremjölk är samtidens Al Capone i Oatlys nya kampanjfilm ”Normalize it”.


Ämnen i artikeln:

OatlyNyheter

I Oatlys kampanj får vi följa en duo bestående av en ung tjej och kille som ser till att deras klasskamrater har tillgång till havremjölk även i skolan – men det måste göras i tysthet, eftersom lärarkåren är ute efter att stoppa handeln.

Filmen är en uppmaning att sluta subventionera komjölk i EU, där omkring 160 miljoner liter av den vita drycken serveras i skolor varje år. Enligt Oatly går inte EU:s klimatmål ihop med konsumtionen av mjölk, speciellt eftersom växtbaserade drycker inte inkluderas i subventionerna.

– Komjölk har subventionerats i europeiska skolor i årtionden, så inte undra på att barn växer upp med tron om att mjölk är normen. Men det gör det ju inte mindre absurt med tanke på mejeriprodukters koldioxidavtryck och…. just det… att vi faktiskt har en global klimatkris som eskalerar dag för dag. Vi måste förändra den här normen och ett bra ställe att börja på är i skolorna. Där måste växtbaserade alternativ finnas tillgängliga på samma villkor som mjölken, allt annat är en missad möjlighet att ge barn en chans att forma hållbara vanor, säger Oskar Pernefeldt, art director på Oatly.

Kampanjen rullas nu ut på sju marknaden i EU, Sverige, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien och Spanien, med mål att få fler att engagera sig i skolmjölksfrågan. Filmen är skapad tillsammans med B-Reel Films.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

OATLY DEPARTMENT OF MIND CONTROL

Amanda Lindblom – Project Manager

Ahmed Al-Qassam – Project Manager

Patrik Danroth – Production Manager

Martin Ringqvist – Executive Creative Director

Lars Elfman – Design Director

Christian Sundén – Assistant Design Director

Oskar Pernefeldt – Art Director

Julius Tuvenvall – Art Director

Mårten Vennelin – Copywriter

KC Hong – Copywriter

Kristoffer Hiller – Graphic Designer

 

Sarah Sutton – Global Media Director

Sheena Pun – Media Specialist

 

Anni Tjebbes – Social Media Manager

Karolina Friberg – Social Media Manager

Sophie Hansson – Social Media Manager

Johan Majer – Partnership Manager

 

Erica Wigge – Director of PR, EMEA

Fredrik Elisson – PR Specialist

Cecilia McAleavy – Sustainable Eating & Public Affairs Director

Karin Levall – Public Affairs Specialist

Mimmi Hägg – Nutrition Specialist

 

Marcus Holmgren – Digital Project Manager

Sarah Wallin – Web Editor

 

 

EXTERNT

 

Alex Blidner – Agency Producer (Pom Pictures)

 

Torbjörn Martin - Director (BRF)

Artur Wolgers – Assistant Director

Kalle Wettre – Producer

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.