Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Berghs-vd:n och flera branschprofiler bakom nytt vaccininitiativ

Publicerad: 3 mars 2021, 10:51

”Vaccine forward” har som mål att samla in pengar till vaccin för världens fattigaste länder.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

För två veckor sedan publicerade den medicinska tidskriften The Lancet en studie som visade på den globala ojämlikheten när det kommer till vaccin. Studien visade att ekonomiskt högt utvecklade länder köpt upp 70 procent av alla vaccindoser, trots att de bara utgör 16 procent av jordens befolkning. Ytterligare en studie från Economic Intelligence Unit slår fast att världens 84 fattigaste länder inte kommer att kunna genomföra en storskalig vaccinering förrän 2024. I dagsläget har många av de fattigaste länderna inte möjlighet att vaccinera sin sjukvårdspersonal. Effekterna av den ojämlika fördelningen tros bli att världens mest utsatta länder kommer att plågas av coronaviruset i flera år framöver.

För att knuffa utvecklingen i rätt riktning och bidra med vaccindoser till de fattigaste länderna har affärsängeln och entreprenören Elisabeth Thand Ringqvist startat initiativet ”Vaccine forward”, ett initiativ som backas av flera profiler från marknadsförings- och kommunikationsvärlden. Genom en hemsida kan de som vill swisha pengar som oavkortat går till vaccinationer i utsatta länder. Initiativet är en del av Giva Sverige och alla donationer går genom Globala Vaccinalliansen, GAVI. Hittills har initiativet samlat in 295 000 kronor vilket motsvarar 3482 vaccinationsdoser.

– Många är vi som funderat på hur vi kan hjälpa till för att säkra hela världen från Covid-19, eftersom det är först då som vi alla får vår fulla frihet tillbaka att träffa familj och vänner, resa och sluta vara rädda för att viruset ska komma tillbaka. Därför startar vi nu Vaccine Forward, så att man med några få klick på mobilen, kan skänka en eller flera vaccinationer till en medmänniska som behöver, säger Vaccine Forwards grundare Elisabeth Thand Ringqvist, i ett pressmeddelande.

Kampanjerna för att driva in mer pengar kommer att ske i anslutning till vaccinationsställen i sociala medier och genom andra digitala kampanjer. Bland marknadsförings- och kommunikationsprofilerna som medverkar finns bland andra Volvo Cars PA-chef Mattias Johansson, Berghs vd Camilla Wallander, Wikberg&Frisks grundare André Frisk, Bellbird-konsulten Per Frykebrant, BCW-konsulten Sean Canning och Food&Friends-vd:n Lennart Wallander.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.