Kampanj
Bianca Ingrosso frontar Coops nya kampanj – nej, hon tar inte selfies
Publicerad: 1 september 2021, 06:23
Bianca Ingrosso i Coops nya kampanj.
Coop rullar ut en rikstäckande kampanj för att lansera butikskedjans tjänst för självscanning och betalning via mobilen. Reklamfilmens huvudrollsinnehavare är ingen mindre än influencern Bianca Ingrosso.
Dagligvarukedjan Coop gör en stor kampanjsatsning för att lansera betaltjänsten Coop Scan & Pay, där användaren betalar i mobilen. Kampanjen, som är framtagen av Forsman & Bodenfors, kommer att synas under lång tid framöver i tv, digitala kanaler och sociala medier
I centrum för kampanjen, som startar i dag, är en kampanjfilm där influencern Bianca Ingrosso spelar sig själv. Framför ögonen på till synes förvånade butiksbesökare går hon runt med mobiltelefonen i en Coop-butik. Vid första anblick ser det ut som att hon tar olika varianter av selfies i lokalen, men i filmens senare sekvenser ska tittaren förstå att mobilen används för att scanna varor.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kampanjen syftar till att lansera tjänsten som en modern, användarvänlig lösning som gör det smidigare att handla där mobilen är det nya sättet att handla. Samtidigt som Coop med hjälp av humor visualiserar känslan av vad en smidig köpupplevelse kan vara.
Huvudbudskapet är: Scan & Pay Handla med mobilen helt enkelt. Coop Inhouse 360 har tagit fram material som ska stötta kampanjen i egna kanaler och i butik.
Med tjänsten kan konsumenten scanna sina varor, betala för dem samt få ett kvitto och en streckkod som scannas för att lämna självutcheckningsområdet i butiken. I appen får man även tillgång till Coops hållbarhetsdeklarationer. Medlemmar kan också koppla på sitt medlemskap, samla poäng och utnyttja specifika rabatter och erbjudanden via appen.
Ett ytterligare incitament att bli vd är att få tillgång till Coops smarta digitala kvitton, som i dag är en digital version av papperskvittot. Medlemmarna får också en sammanställning över inköpen. Varorna betalas sedan med Swish eller betalkort i appen. Fler funktioner kommer att tillkomma under hösten.
Coop Scan & Pay lanseras efter en sommar där matvarukedjan under juli månad tvingades att stänga sina butiker i flera dagar efter att betalssystemet slutat fungera. Haveriet skedde efter en så kallad Ransomware-attack där ett hackernätverk hemmahörande i Ryssland pekades ut. Över 1 500 företag över hela världen drabbades av angreppet, de svenska butikerna var bland de värst drabbade.
Vi har tidigare sett influencern Bianca Ingrosso i reklamsamarbeten för bland annat Bambuser, Deodoc och Nelly. Under förra året gjorde hennes bolag Sammy Holding en vinst på 202 miljoner kronor, varav 145 miljoner kronor kom från försäljningen av hennes andelar i Caia Cosmetics.
Arbetsgrupp
Coop
Tillförordnad chef marknad och kommunikation: Johan Öhlin
Strategisk projektledare: Maria Bolin Lilja
Forsman & Bodenfors
AD: Johan Eghammer
Copy: Pontus Thorén
Designer: Axel Söderlund och Marina Argén
Projektledare: Leif Sorte
Produktionsledare: Lena Grundström
Byråproducent: Jens Odelbring
Music Supervisor: Jenny Ring
Produktionsbolag: Thirsty Film
Regissör: Sebastian Hedin
Producent: Niklas Adolfsson
Fotograf: Christian Haag/Rockson
Coop Inhouse 360
Operativ projektledare: Beda Dahlberg
Art director: Morten Hafsø
Copywriter: Lotta Phalén
Grafisk formgivare: Ulrika Frisk
Digital designer: Greg Solenström (frilans)
Creative director: Eva Borgström