Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Björn Gustafsson bryter samman på toan i SBAB:s långkörare

Publicerad: 5 september 2022, 09:41

När läget i omvärlden ter sig allt mer dystert sänks också humorgraden för reklamkonceptet ”Boendeekonomi är jättekul!”.


Ämnen i artikeln:

NyheterSBAB

Resan för SBAB:s långsiktiga koncept ”Boendeekonomi är jättekul!” fortsätter. I april lanserades den fjärde säsongen där tittarna fortsatt får följa Erik Haag och Björn Gustafsson med vänner i en strävan efter att göra något så torrt som boendeekonomi till något roligt.

I veckan lanseras avsnitt 3 i säsong 4 och den här gången ligger faktiskt fokus på att boendeekonomi kanske inte alltid är jättekul. Under säsong fyra har vi fått följa Björn Gustafsson, Erik Haag, Nour El Refai med flera på en konferens som bland annat innehållit en spökvandring. Det visade sig att spöket hade haft sina sparpengar på ett sparkonto utan ränta. I avsnitt 3 tar handlingen en ny vändning. Episoden inleds med en presskonferens där SBAB förklarar att humorgraden för ”Boendeekonomi är jättekul” sänks från jättekul till kul.

Längs hela vägen har SBAB:s miniserie om boendeekonomi försökt hålla sig relevant och i takt med samtiden genom att arbeta flexibelt med manus och innehåll. Exempelvis speglade arbetsgruppen coronapandemin under föregående säsong.

– När vi spelade in avsnitt 3 och 4 så stod det klart att boendeekonomi kanske inte är så kul just nu med kraftigt ökade elkostnader, matkostnader och räntekostnader. Därför handlar avsnittet om att vi skriver ner humorgraden i konceptet. Själva avsnittet ska förstås ha samma humornivå som vanligt, säger Malou Sjörin, kommunikationschef SBAB i ett pressmeddelande.

För många svenskar är det egna hemmet det allra viktigaste och att köpa en bostad kan vara förknippat med många positiva känslor. Samtidigt visar våra studier att bostadsköpet också ofta är förknippat med både ångest och stress. Den som ska köpa eller sälja en bostad kan ofta känna sig i underläge mot både banken och mäklaren. Inte sällan upplevs boende och inte minst boendeekonomi som svåra och tråkiga ämnen. Den senaste tidens osäkerhet med stigande räntor, höga energipriser och ökande inflation riskerar att förstärka de negativa aspekterna med ett bostadsköp.

– När omvärlden ser ut som den gör blir det ännu viktigare för oss att stå på kundens sida och dela med oss generöst av vår kunskap. Och vi vet att humor är ett effektivt sätt att utbilda och dela kunskap, som faktiskt också stannar hos mottagaren, kommenterar Malou Sjörin.

Alla avsnitt i miniserien läggs upp på SBAB:s Youtubekanal. Där går det även att titta på avsnitt och klipp från tidigare säsonger.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.


Varje avsnitt annonseras och har kampanj i cirka 11 veckor i nedan mediekanaler:

TV: TV4 & Discovery Networks
Online video: YouTube
Sociala medier: Facebook & Instagram
Banners: Booli

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterSBAB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.