Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Björn Ulvaeus sågar Folkhälsomyndighetens reklamfilmer: ”Förmedlar en klichébild av äldre”

Publicerad: 6 maj 2021, 08:48

Björn Ulvaeus om myndighetens reklamfilmer: ”Enligt FHM dansar vi i ensamhet eller i par hemma i våra bostäder. Utstuderat löjliga dansrörelser”.

Artisten och låtskrivaren Björn Ulvaeus anser att Le Bureaus reklamfilmer för Folkhälsomyndigheten diskriminerar den äldre generationen.


Ämnen i artikeln:

FolkhälsomyndighetenLe Bureau

I februari inledde Folkhälsomyndigheten ett samarbete med Le Bureau efter en upphandling. För några veckor sedan lanserades den första kampanjen i syfte att sprida information vaccinationen mot covid-19. Informationsinsatsen riktar sig till målgruppen över över 60 år , personal inom vård och omsorg och de som genomgått en organtransplantation. I reklamfilmerna syns personer ur de grupper som fått vaccin bland annat dansa till Johnny Nash reggae-klassiker ”I can see clearly now”.



– I en tid som fortfarande präglas av ganska mycket negativa stämningar vill vi försiktigt påminna om att det faktiskt går mot en positiv utveckling. Man kan tycka att det går långsamt och att det fortfarande är tufft läge, men just därför tror vi det är viktigt att ingjuta tillförsikt och nyansera, sade Josephine Wallin Ankarstrand, art director och creative director på Le Bureau i ett pressmeddelande i samband med lanseringen av kampanjen.

I veckan kom hård kritik mot reklamkampanjen från artisten och låtskrivaren Björn Ulvaeus som i ett debattinlägg i Dagens Nyheter reagerar starkt mot hur Folkhälsomyndigheten framställer äldre i reklamfilmerna. Han menar att kampanjen diskriminerar äldre.

”Vi hälsar inte på barnbarnen och läser böcker för dem och vi för inte intressanta samtal över middagsbordet med unga och gamla vänner. Vi hjälper inte till med våra erfarenheter när de behövs på tidigare arbetsplatser, tränar på gym eller går och shoppar i gallerior. Nej, enligt FHM dansar vi i ensamhet eller i par hemma i våra bostäder. Utstuderat löjliga dansrörelser,” skriver han i en debattartikeln.

LÄS MER: Jobbar med MSB – nu blir Le Bureau Folkhälsomyndighetens nya reklambyrå

Björn Ulvaeus anser att reklamfilmerna visar en stereotyp bild och att framställningen är förlegad eftersom äldre i dag är mer aktiva och sociala än de var förr. Han är medveten om att myndigheten inte har haft några onda avsikter med kampanjen, men att filmerna i förlängningen skadar den äldre generationen.

”En statlig myndighet betalar dyra pengar för att förmedla en klichébild av äldre människor i vårt land”, skriver Ulvaeus.

Enligt myndigheten ska den aktuella informationsinsatsen gå hand i hand med med vilka stämningar som råder i samhället.

Förutom reklamfilmerna kommer kampanjen kommer att spridas på åtta olika språk i print, utomhus, sociala medier, tv och radio. Myndigheterna kommer även satsa på affischering på 800 platser där de bedömer att kommunikation på ett annat språk än svenska är efterfrågat. Kampanjen är den första sedan Folkhälsomyndigheten i februari inledde ett samarbete med Le Bureau. Byrån samarbetar även sedan tidigare med MSB.


Resumé har varit i kontakt med Folkhälsomyndighetens reklambyrå Le Bureau som bett om att få återkomma med en replik på Björn Ulvaeus kritik. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.