Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

”Bli inte lurad” – bred kampanj ska stärka det psykologiska försvaret

Publicerad: 23 maj 2022, 09:12

Med det aktuella säkerhetspolitiska läget höjs betydelsen av Sveriges samlade motståndskraft mot utländsk otillbörlig informationspåverka. Nu lanserar Myndigheten för psykologiskt försvar en kampanj för att tipsa allmänheten hur man själv kan öka sin medvetenhet.


Ämnen i artikeln:

NyheterFake newsGullers Grupp

Den 1 januari 2022 inrättades Myndigheten för psykologiskt försvar med uppdraget att identifiera, analysera otillbörlig informationspåverkan och vilseledande information som riktas mot Sverige. Myndigheten syftar också till att stärka befolkningens förmåga att kunna upptäcka och motstå påverkanskampanjer och desinformation. 

Bemötandet av påverkanskampanjen mot den svenska socialtjänsten i början av året, och mot bakgrund av det förändrade säkerhetspolitiska läget i och med Rysslands invasion av Ukraina visar myndighetens betydelse. 

När desinformation riktas mot Sverige av utländsk makt sker det för att störa den demokratiska debatten, påverka människors uppfattningar och försvåra politiskt beslutsfattande. Informationsampanjen ”Bli inte lurad” syftar till att öka allas kunskap och medvetenhet om frågan och hur man kan stärka individens egna motståndskraft. 

– De utländska nationer och krafter som ligger bakom informationspåverkan i syfte att skada Sverige har stora resurser till sitt förfogande. Därför blir det allt viktigare att öka sin egen motståndskraft, inte minst ett valår som detta. Det psykologiska försvaret utgörs av oss alla tillsammans, och ju bättre vi blir på att genomskåda och stå emot desinformation desto starkare blir det, säger Mikael Östlund, kommunikationschef på Myndigheten för psykologiskt försvar.

Med suggestiva bilder, där visuella uttryck från mellankrigstidens propaganda blandas med dagens medielandskap, är målet att göra beredskapen till något som sitter i ryggmärgen hos alla. Annonserna leder till sajten bliintelurad.se där det finns fördjupande information om källkritik och tips på hur man kan skilja fakta från desinformation. 

– Desinformation och utländsk påverkan kan kläs i de mest oskyldiga förpackningar. I vår första kampanj har vi därför valt att använda ett lättsammare tonläge och memes för att möta påverkanskampanjer på samma arena som de uppträder. Tillsammans ska vi bygga motståndskraft och det börjar i varje enskilt flöde på sociala medier, säger Nemo Stjernström, projektledare för kampanjen på Myndigheten för psykologiskt försvar.

Kampanjen startar i dag den 23 maj i print och digitalt, i sociala medier och på utomhustavlor över hela landet. Kampanjen är framtagen i samarbete med Gullers Grupp. Mediebyrå är Nowa Kommunikation.

Bild 1/3  

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.