Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Blocket flirtar med dejtingappar – vill få fler att hitta rätt bil

Publicerad: 22 april 2022, 08:52

Hur vi pratar om bilar påminner på många sätt om hur vi pratar om potentiella partners. Det är något Blocket tagit fasta på i sin vårkampanj, framtagen av Volt.


Ämnen i artikeln:

BlocketVoltNyheter

Våren är tiden då det köps och säljs flest bilar i Sverige. Därför passar Blocket på att lansera en ny kampanj med fokus på just bilar. I kampanjen skämtar Blocket och byrån Volt om hur billetandet på många sätt liknar processen att internetdejta. I flera olika filmer får vi se hur en spekulant svajpar sig genom utbudet med stöttning och pikar från en närstående.

– Oavsett smak, behov eller personlighet vill vi visa att det går att hitta en bil på Blocket som blir en bra match. Det gör vi genom att flirta med det lingo som alla som kommit i kontakt med en dejtingapp känner igen, säger Linda Csapo, brand manager på Blocket.

Kampanjen kommer att synas i digitala kanaler, utomhus, poddar och radio.

– Vi har valt ett tema som många kan relatera till, nämligen relationer och mångas längtan efter dem. Hur vi pratar om relationer påminner rätt mycket om hur vi pratar om bilar. Och genom att likna jakten efter den perfekta bilen med jakten efter den perfekta partnern kan vi nå bortom målgruppen som brinner för årsmodeller, hästkrafter och miltal, säger Alexandra Arvidson, copywriter på Volt.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Volt:

Art Director: Lisa Granberg Gille

Copywriter: Alexandra Arvidson

Produktionsledare: Susanna Svedjeholm

Planner/strateg: Per Almkvist

Projektledare: Henrik Toftling

Originalare: Åsa Stjärnquist

Digital producer: Sarah Österhed

Motion designer: Daniel Eriksson

 

Byråproducent: Fabian Mannheimer

 

FLX:

Regissör: Bill Schumacher 

Filmfotograf: Frida Wendel 

Producent: Frida Heder

Klippare: Peter Wendin

Ljudläggning: Martin Mighetto

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BlocketVoltNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.