Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Blocket lanserar nytt koncept – samlar kommunikationen för alla tjänster

Publicerad: 29 mars 2021, 08:45

Fyra månader efter att Blocket inledde sitt samarbete med Volt lanserar de det nya konceptet ”Början på något stort”, konceptet som ska visa att Blocket är mer än bara en köp- och sälj-sajt.


Ämnen i artikeln:

VoltBlocket

I slutet av 2020 tog Blocket beslutet att samla sina byråuppdrag i ett och samma, ett uppdrag som gick till Volt. Reklam- och pr-uppdraget låg tidigare hos Emakina DBG respektive Jung Relations. Ytterligare en nyhet var att Blocket skulle slå ihop kommunikationen för alla undersajter, däribland jobb och bostad. Nu presenterar de tillsammans med Volt det nya konceptet.

– Blocket har funnit sedan 1996 och är idag Sveriges största marknadsplats. Vi är en del av många svenskars vardag och vi inrymmer en mängd erbjudanden och tjänster, både i det stora som ett nytt jobb eller bostad, eller i det lilla, som en ny amningskudde eller gitarr. Allt kan ju bli början på något stort. Det vill vi fånga i vår kommunikation på ett emotionellt och härligt sätt, säger Martina Göransson, chief marketing officer på Blocket, i ett pressmeddelande.

Det nya konceptet ”Början på något stort” utgår från ett par som träffas på universitet och därefter går igenom livets förändringar och faser tillsammans. Tanken är att visa hur Blocket finns där i varje del, oavsett om det handlar om att köpa second hand-möbler till första gemensamma andrahandsboendet eller att hitta jobb för att ta nya kliv. Det övergripande målet med konceptet är att öka kännedomen om Blockets olika erbjudanden och att illustrera Blockets syfte: ”att bidra till en hållbar värld, med massor av möjligheter, för alla.”

– När vi tittade på Blockets varumärke blev det tydligt att det är mycket mer än varor som byter händer. Hela Blocket erbjuder något större och handlar om något universellt som driver både människor och samhället framåt – förändring. ”Början på något stort” är en dramatisering av vårt och Blockets strategiska arbete, säger Henrik Stampe, vd och strateg på Volt.

Lanseringskampanjen kommer att synas i tv, digitalt, utomhus, i pr och sociala kanaler. Produktionsbolag är B-Reel Films och för regi står Sacarias Kiusalaas.

– Vi har gått fram med ett poetiskt och samtidigt rappt anslag för att fånga känslan av Blockets roll i våra liv. Både staccato och introt till första Trainspotting-filmen har varit referenser längs resan, säger Martina Göransson.

Det tidigare konceptet, ”Bakom varje Blocketannons finns en berättelse”, vann 2019 en 100-wattare i kategorin konsument singel.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

VoltBlocket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.