Kampanj
Blocket uppmanar fler att skiljas – från sina prylar
Publicerad: 5 juli 2022, 09:07
Äger du saker som du inte använder? Det kanske är saker som skulle kunna komma till bättre nytta hos någon annan. I nya kampanjen lyfter Blocket fram att det nu är enklare än någonsin att sälja, sedan det blivit gratis att annonsera inom flera kategorier.
Under våren tog Blocket bort kostnaden för privatpersoner att annonsera i flera av sina populäraste kategorier. För första gången på 25 år blev det gratis att lägga ut prylar på Sveriges största marknadsplats - ett strategiskt affärsbeslut för Blocket som tillsammans med byråpartnern Volt tog fram en kommunikationsplan i flera faser med avstamp i en särskilt framtagen reklamfilm. Efter prisändringen har annonserna ökat med 178 procent på Blocket.
Sommaren är en tid när många passar på att dryga ut semesterkassan genom att rensa i förråden. Enligt en tidigare undersökning som Blocket låtit Kantar Sifo utföra har svenskarna prylar till ett värde av 16000 kronor liggandes oanvända hemma. Därför uppmanar den nya kampanjen människor att våga skiljas från prylen som kanske inte passade, och ge den chansen till ett nytt liv på Blocket i stället.
– När kampanjen nu går in i sin andra del har vi möjlighet att dramatisera budskapet för olika kategorier och från en annan vinkel. Nu kan vi fokusera mer på funktionen vi fyller som marknadsplats. I skenet av prisändringen visar vi att vi gjort det enklare och billigare att skilja sig från saker man inte har behov av längre, säger Mattias Bogren, marketing director på Blocket i ett pressmeddelande.
Kampanjen är framtagen tillsammans med Volt och lanseras med fyra filmer, regisserade av Jens Sjögren på B-Reel Film, och berör olika kategorier som numera är gratis: För hemmet, Personligt, Fritid & hobby samt Elektronik. Den kommer synas på tv, i print, utomhus, OLV och i sociala medier.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
– Vem har inte någon gång köpt ett tält i hopp om att man ska bli ett med naturen och vara flink med stormkök, för att sedan inse att det kanske bara inte var ens grej? Allt är inte för alla helt enkelt, och nu är det lättare att skilja sig från de där sakerna tack vare Blocket, säger Jacob Eklöf, copywriter på Volt i en kommentar.
Arbetsgrupp
Volt
Anton Holmstrand, Art Director
Jacob Eklöf, Copywriter
Victor Forsberg, Produktionsledare
Åsa Stjärnquist, Original
Daniel Eriksson, Motion Designer
Sarah Österhed, Digital Producer
Staffan Kjellvestad, Visualizer
Per Almkvist, Planner
Samuel Skwarski, PR Director
Elisabet Fischer, Creative Director
Fabian Mannheimer, Exekutiv producent
Henrik Toftling, Projektledare
BRF
Jens Sjögren, Regissör
Mats Wolgers, Producent
Hanna Wahlström, Produktionsledare
Martin Ronström, Exekutiv producent
Gösta Reiland, DOP
Molly Carlzon, Scenograf
Sanna Nyström, Kostymör
Johan Kjellberg, Klippare
Edward Neguisse, Grade
Red Pipe, Ljud