Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Bokadirekt tar hjälp av Bosse Rönnberg för att öka kännedomen

Publicerad: 8 Oktober 2020, 13:02

Olle Mattsson, Chistian Fricke och Bosse Rönnberg.

Senast Bosse Rönnberg gjorde en stor kampanj var 2012. Nu har reklammannen tagit fram en testkampanj för plattformen Bokadirekt tillsammans med Olle Mattsson . Om det faller väl ut kommer bolaget att satsa hårt nästa år.


Ämnen i artikeln:

Bosse Rönnberg

Den svenska bokningsplattformen för skönhetsbehandlingar online, Bokadirekt, genomför omkring 1,5 miljoner bokningar i månaden och köptes upp av Hitta.se för 200 miljoner under förra året.

Nu har reklamlegendaren Bosse Rönnberg tillsammans med sin gamle parhäst Olle Mattsson tagit fram en ny kampanj tillsammans med Bokadirekts vd Christian Fricke med det kommunikativa målet att öka kännedom om tjänsten.

I arbetet med kampanjen, som är ett test, har teamet använt sig av erfarenheterna från att bygga marknadsplatser som Blocket. Undersökningsföretaget Ipsos hjälper dem med mätningen.

I kampanjen med konsumenterna i fokus kommunicerar Bokadirekt kring det välkända ”Det säga att skönhet kommer inifrån”, men twisten ”varför chansa?”. Kampanjen kommer bland annat att synas i tv och radio.

– Vid en viss spontan kännedom inträffar en nätverkseffekt som driver bokning och försäljning exponentiellt. Ökad spontan kännedom leder till ökad försäljning. Vi gjorde en nollmätning före kampanjstart och följer upp om två veckor. Om allt går som det ska så kommer Bokadirekt att satsa hårt med början nästa år, berättar Bosse Rönnberg för Resumé.

Bosse Rönnberg och Bokadirekt vd:n Christian Frickes vägar korsades redan på iCube, som Johan Stael von Holstein grundade 2004. I våras sprang de ihop med varandra på gatan.

– Han sa att reklamfilmerna på tv är platta. Han ville gå tillbaka till rötterna, med enkel tydlig kommunikation och mer av det hantverk man såg för 20 år sedan. Ganska starkt av honom med tanke på att jag är 35 år äldre. Olle Mattson och jag var kreatörsteam på Rönnberg & co.

Som kreatör och copywrier gjorde Bosse Rönnberg sina senaste stora kampanjer för Länsförsäkringar 2012, bland annat med en reklamfilm som Felix Herngren regisserade. Sedan dess har han varit bollplank och ”småduttat” med Hummingbirds, NordDDB och Elgiganten via Forsberg & Co.

– När jag ser ”Alla mot Alla” på femman varje kväll och exponeras för ungefär 30 reklamfilmer undrar jag vad det är de egentligen vill  i nio fall av tio. Vad ska jag göra nu? Det känns som en servitris eller servitör man aldrig får kontakt med, dålig på jobbet helt enkelt, avslutar Bosse Rönnberg. 

 

– Vi har valt att köpa TV och Radio då konceptet är mycket väl lämpat för både rörligt och ljud. Att skapa känslor och beröra mottagaren med ett känsloladdat nyfiket budskap. Kombinationen lämpar sig väl för hög räckvidd och frekvens så vi driver effekt mot  kännedomsmålet, säger Thomas Behring på Frank Agency som ansvarat för kampanjens mediestrategi. 

I första skedet går kampanjen i Kanal 5 och TV3 samt Bauers nätverk av radiostationer med Mix Megapol som största kanal. 

– Vi följer upp både nationellt och lokalt efter kampanjen samt full insiktsanalys på den digitala arenan, avslutar Thomas Behring. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bosse Rönnberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.