Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Bransch-vd:ns skruvade skräcknative: Kritiserar Folkhälsomyndigheten – i huggtänder

Publicerad: 15 december 2021, 12:33

När Livsmedelshandlarnas vd kritiserar FHM:s coronaregler tar han till ett oväntat grepp. Han klär ut sig till ”monstret” Covid-19 i en nativeannons.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetNative AdvertisingNative

Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson lägger sedan tre år tillbaka upp en film i veckan på sociala medier där han på ett personligt och ibland okonventionellt sätt kommunicerar sitt budskap. I de flesta av fallen riktar han sig direkt till de egna medlemmarna. Ibland siktar han på bredare spridning. Enligt honom själv är det ett inlägg om plastpåseskatten från förra året som har fått störst spridning.

Genom ett samarbete med Future Media Group syns klippen emellanåt som nativeannonser i nyhetsmedier. I förra veckan publicerades en video på Omni med budskapet ”Covid is back – gör det som fungerar – hitta inte på nytt”. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Med löständer och med ett sagoberättande som insipireras av skräckfilmsvärlden, kritiserar Pär Bygdeson FHM:s förslag på nya rekommendationer för handeln, som just nu ligger ute på remiss. 

Syftet med den senaste filmen är att stoppa ytterligare krav på åtgärder för Sveriges butiksägare. Han menar att förslaget är otydligt och luddigt med formuleringar som att allmänheten uppmanas att ”handla med omdöme”. En annan föreslagen åtgärd är att butiksägare ska markera upp in- och utgångar.

– Vi i branschen har tagit fram en serie välfungerande åtgärder för att minska smittan. Jag tycker att myndigheterna spelar lite fult med de nya rekommendationerna. På presskonferensen sade generaldirektören och socialminister Lena Hallengren att butikshandeln ska vidta åtgärder, i remissförslaget heter det bör.

– Vi menar att den här otydligheten krånglar till det i onödan för oss som ska implementera åtgärderna i den dagliga verksamheten. I stället för att tydliggöra det som är beprövat. Nu riskerar våra medlemmar att lägga ner massa jobb för att hitta lösningar på problem som egentligen inte finns. 

Varför valde ni ett sånt här grepp?
– Det handlar om att få uppmärksamhet med ett skräcktema. Vi får se om det funkar.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Inte så många alls faktiskt. Men medlemmarna verkar förstå vad det handlar om.

Hur ofta använder du humor i dina filmer?
– Ibland beroende på vilket ämne det handlar om. Humor är väldigt svårt. Jag tycker att vi lever i en tid där folk medveten väljer att missförstå skämt. Samtidigt kan humor ge lite extra uppmärksamhet till ett budskap som i säg är allvarligt. Det är svårare för oss att kommunicera utanför branschen än till våra medlemmar.

Tror du att alla förstår budskapet här?
– Det är svårt för mig att avgöra. 

Pär Bygdeson upplever att medlemmarna uppskattar frekventa och korta budskap. De veckovisa medlemsbreven innehåller ”max en halv A4-sida” och filmerna från vd:n är också ett komplement till medlemstidningen.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.