Kampanj
Bred lanseringskampanj för Spotifys nya ljudsatsning
Publicerad: 25 januari 2022, 09:01
Spotify satsar på ett ljuddrama med Sveriges skådespelarelit i 8D. Bakom lanseringen står byråerna Abby Priest och Jung Relations.
Peter Grönlunds ljuddrama ”De Fria” hade premiär i förra veckan och podcasten har sedan dess legat på plats ett i topplistan. Det är en unik satsning från Spotify och produktionsbolaget Munck, som samarbetat med byråerna Abby Priest och Jung Relations.
I dramat spelar Hedda Stiernstedt (Vår tid är nu, Se upp för Jönssonligan) och Alexander Abdallah (Snabba cash, Älska mig) huvudrollerna tillsammans med Felix Sandman och Sofia Karemyr, med flera.
Lanseringskampanjen kommer synas i digitala kanaler, på bio och i en stor utomhuskampanj över såväl Göteborg som Stockholm.
– Fiktion och ljuddrama ökar i popularitet och vi ville lyfta fram det unika i samtliga delar av projektet, i allt från konstellationen av otroliga skådespelare, ljudupplevelsen i 8D och en tillhörande kampanj som inte kommer gå obemärkt förbi, säger Karin Bäckmark, exekutiv producent på Spotify.
Abby Priest har tagit fram den visuella identiteten samt marknadskampanjen som går i kollektivtrafik och bio från och med i dag.
– Det här är verkligen ett projekt där integriteten vad gäller hantverk har premierats genomgående av alla inblandade. Kärnan i identiteten handlade om att visa att ”De Fria” som uttrycksform verkligen är något helt annat än den traditionella radioteatern. Efter att ha lyssnat på serien under förarbetet hittade vi en tydlig vision om hur känslan skulle visualiseras för att pricka rätt kulturellt och för att skapa rätt förväntningar på upplevelsen, säger Adrian Mörner Hansen, design director på Abby Priest.
Jung Relations har arbetat med PR kring lanseringen och lanseringen har fått ta stor plats, berättar byråchefen Sofia Karlsson.
– Upplevelsemässigt tar ”De Fria” podcasten till en helt ny nivå så det kändes givet att lägga lanseringen på samma nivå som för andra stora populärkulturella släpp. Den har förtjänat all uppmärksamhet, säger hon.
Bild 1/2
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Regi: Peter Grönlund
Manus: Thomas Bjerregaard Nielsen och Peter Grönlund
Skådespelare: Hedda Stiernstedt, Alexander Abdallah, Felix Sandman, Julia Marko-Nord, Sofia Karemyr, Susanne Sjöquist, Armand Mirpour, Iki Gonzales, Erik Solin, Maja Rung, Lennart Almroth, Frida Berg, Stefan Clarin, Jörgen Thorsson, Peter Andersson, Freddy Alfredsson, Svea Larsson, Srdjan Nedzipovski
Originalmusik: Johan Testad
Konceptutveckling: Malin Axelsson
Ljuddesign och mix: Jonas Matsch Jansson
Ledmotiv: ”Vinna” av och med Moonica Mac
Spotify
Executive producers: Karin Bäckmark & Peter Nyrén (frilans)
Head of Consumer PR: Amanda Waldås
Consumer Marketing Project Manager: Hedda Helgesen & Louise Nobel
Studio Manager: Sophia Olofsson
Munck Studios
Producent: Lina Svanberg
Exekutiv producent Munck Studios: Jakob Munck
Projektledare Munck Studios: Lina Svanberg och Stina Tyrell Sämgård
Abby Priest
Creative director: Adrian Mörner Hansen
Designer: Lukas Andersson
Regi: Adrian Mörner Hansen & Adam Falk
Producent: Amanda Nordlöw
Fotograf: Adam Falk
DOP: Joel Hördegård
Grading: Jesper Guldbrand
Projektledare: Louise Ljungberg
Account Manager: Sofia Heinig
Jung Relations
PR-rådgivare: Sofia Karlsson
PR-rådgivare: Rebecka Welander
Kreativ producent: Lotti Staedler Elmblad
Designer: Anton Svensson