Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Bred lanseringskampanj för Spotifys nya ljudsatsning

Publicerad: 25 januari 2022, 09:01

Spotify satsar på ett ljuddrama med Sveriges skådespelarelit i 8D. Bakom lanseringen står byråerna Abby Priest och Jung Relations.


Ämnen i artikeln:

Jung RelationsAbby PriestSpotify

Peter Grönlunds ljuddrama ”De Fria” hade premiär i förra veckan och podcasten har sedan dess legat på plats ett i topplistan. Det är en unik satsning från Spotify och produktionsbolaget Munck, som samarbetat med byråerna Abby Priest och Jung Relations.

I dramat spelar Hedda Stiernstedt (Vår tid är nu, Se upp för Jönssonligan) och Alexander Abdallah (Snabba cash, Älska mig) huvudrollerna tillsammans med Felix Sandman och Sofia Karemyr, med flera.

Lanseringskampanjen kommer synas i digitala kanaler, på bio och i en stor utomhuskampanj över såväl Göteborg som Stockholm. 

– Fiktion och ljuddrama ökar i popularitet och vi ville lyfta fram det unika i samtliga delar av projektet, i allt från konstellationen av otroliga skådespelare, ljudupplevelsen i 8D och en tillhörande kampanj som inte kommer gå obemärkt förbi, säger Karin Bäckmark, exekutiv producent på Spotify. 

Abby Priest har tagit fram den visuella identiteten samt marknadskampanjen som går i kollektivtrafik och bio från och med i dag.

– Det här är verkligen ett projekt där integriteten vad gäller hantverk har premierats genomgående av alla inblandade. Kärnan i identiteten handlade om att visa att ”De Fria” som uttrycksform verkligen är något helt annat än den traditionella radioteatern. Efter att ha lyssnat på serien under förarbetet hittade vi en tydlig vision om hur känslan skulle visualiseras för att pricka rätt kulturellt och för att skapa rätt förväntningar på upplevelsen, säger Adrian Mörner Hansen, design director på Abby Priest.

Jung Relations har arbetat med PR kring lanseringen och lanseringen har fått ta stor plats, berättar byråchefen Sofia Karlsson.

– Upplevelsemässigt tar ”De Fria” podcasten till en helt ny nivå så det kändes givet att lägga lanseringen på samma nivå som för andra stora populärkulturella släpp. Den har förtjänat all uppmärksamhet, säger hon.

Bild 1/2  

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Regi: Peter Grönlund

Manus: Thomas Bjerregaard Nielsen och Peter Grönlund

Skådespelare: Hedda Stiernstedt, Alexander Abdallah, Felix Sandman, Julia Marko-Nord, Sofia Karemyr, Susanne Sjöquist, Armand Mirpour, Iki Gonzales, Erik Solin, Maja Rung, Lennart Almroth, Frida Berg, Stefan Clarin, Jörgen Thorsson, Peter Andersson, Freddy Alfredsson, Svea Larsson, Srdjan Nedzipovski 

 

Originalmusik: Johan Testad

Konceptutveckling: Malin Axelsson

Ljuddesign och mix: Jonas Matsch Jansson

Ledmotiv: ”Vinna” av och med Moonica Mac

 

Spotify

Executive producers: Karin Bäckmark & Peter Nyrén (frilans)

Head of Consumer PR: Amanda Waldås 

Consumer Marketing Project Manager: Hedda Helgesen & Louise Nobel 

Studio Manager: Sophia Olofsson

 

Munck Studios

Producent: Lina Svanberg

Exekutiv producent Munck Studios: Jakob Munck

Projektledare Munck Studios: Lina Svanberg och Stina Tyrell Sämgård

 

Abby Priest

Creative director: Adrian Mörner Hansen

Designer: Lukas Andersson

Regi: Adrian Mörner Hansen & Adam Falk

Producent: Amanda Nordlöw

Fotograf: Adam Falk

DOP: Joel Hördegård

Grading: Jesper Guldbrand

Projektledare: Louise Ljungberg

Account Manager: Sofia Heinig

 

Jung Relations

PR-rådgivare: Sofia Karlsson 

PR-rådgivare: Rebecka Welander

Kreativ producent: Lotti Staedler Elmblad

Designer: Anton Svensson

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.