Kampanj
Bris låter skolscheman påminna om jullovets baksidor
Publicerad: 27 december 2022, 12:49
Bris julannonser påminner om att många barn längtar tillbaka till skolan under lovet.
Presenter, lek, umgänge med släkt och familj. Så föreställer sig de flesta ett efterlängtat jullov, men det är inte verkligheten för många barn. I en julannons från Bris, skapad av Volt, lyfts just detta fram. Annonsen är formgiven som ett skolschema, som nog många föräldrar har uppsatt på kylskåpet.
– Blotta åsynen av ett skolschema förknippar vissa med jobbiga minnen från min egen skolgång. Jag minns ju hur lycklig man blev av de kortaste dagarna när man kunde gå hem vid lunch. Men så var det ju inte för alla, och så är det fortfarande inte för alla. För många är det allt annat än rostmackor och apelsinjuice som väntar när skolan väl tar slut, säger Jacob Eklöf, kreatör på Volt.
Skolan är en viktig del av barns vardag, med stabilitet och trygga vuxna som kan stötta. Men under jul har skolan stängt och då vill Bris påminna om sina resurser via chatt, mejl, och telefon.
– Bris finns för barn varje dag och natt, ett arbete som blir extra viktigt under perioder av ledighet då andra vuxna kanske inte finns i närheten. Det är tack vare julgåvor från våra privata och företagsgivare som vi kan hålla öppet dygnet runt, året runt, säger Binaji Marouf, Kommunikations- och påverkanschef Bris.
Annonsen är en del av Bris längre kommunikationskoncept ”För många barn är julen en enda lång väntan – på att den ska vara över.”
Arbetsgrupp
Binaji Marouf, Kommunikations- och påverkanschef, Bris
Anna Barbier, Campaign manager, Bris
Jacob Eklöf, Art Director/Copywriter, Volt
Anton Holmstrand, Art Director/Copywriter, Volt
Susanne Göthberg, Account Manager, Volt
Jonas Brodén, Account Director, Volt
Jörgen Berglund, Creative Director, Volt