Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Budweiser nobbar Super Bowl – för första gången på 37 år

Publicerad: 25 januari 2021, 14:34

Pandemin har fått flera stora varumärken att stå över Super Bowl, den senaste i raden är Budweiser.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dryckesjätten Anheuser-Busch InBev väljer att inte låta Budweiser synas under Super Bowl, ett sammanhang som varumärket har kommit att bli näst intill synonymt med. Sedan tidigare har både Coca-Cola och Pepsi ställt sig vid sidan. Budweiser kommer i stället att lägga pengarna på the Ad Council, en reklamorganisation som producerar information till allmänheten om coronaviruset. Det är oklart huruvida Anheuser-Busch kommer att strypa investeringarna för andra varumärken som Bud Light, Seltzer Lemonade, Michelob Ultra och Michelob Ultra Organic Seltzer som just nu uppgår till fyra minuter (lika mycket reklamtid som förra året). Det skriver Variety.

Under förra året investerade Anheuser-Busch 41 miljoner dollar på matchen.  CBS, begär i år fem och en halv miljoner dollar för 30 sekunder när bolaget sänder matchen den 7 februari.  

Med tanke på omständigheterna står annonsörerna under Super Bowl 2021 för ett speciellt dilemma och många bedömare tror att efterfrågan på många av de produkter som brukar synas i Super Bowls reklampauser kommer att lida av en naturlig nedgång till följd av coronasituationen där möjligheten att ses är begränsad.

Som ett alternativ kommer Budweiser att släppa en 90 sekunder reklamfilm, framtagen av David Miami, för digitala plattformar som uppmanar till gemenskap under pandemin samt att coronavaccinet är ytterligare ett sätt att visa empati.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.