Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Bygg pepparkakshus för att finansiera riktiga hem – här är SOS Barnbyars nya kampanj

Publicerad: 18 november 2021, 12:27

Pepparkakshus skapar riktiga hem, i en julkampanj från SOS Barnbyar, framtagen av Nord DDB.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBSOS BarnbyarJulkampanj

I år är ditt pepparkakshus extra viktigt. I en ny kampanj skänks 50 kronor till SOS Barnbyar när man postar sitt pepparkaksbygge under taggen #pepparkakshem på Instagram.

– Det finns mycket som många av oss tar för givet under jul, som att få umgås med våra nära och kära. Men det är långt ifrån alla barn som har ett hem där de kan få den tryggheten. Vi kommer att driva insamling genom mer klassiska metoder också, men med initiativet Pepparkakshem ger vi de som kanske inte har möjlighet att skänka pengar i vanliga fall en chans att bidra, säger Josefin Ennerfors, projektledare på SOS Barnbyar.  

Kampanjen är framtagen av Nord DDB och huvudsponsor för kampanjen är Comfort. Kampanjen dramatiseras genom en reklamfilm om en familj som tar pepparkakshus-bygget på stort allvar – kanske för stort allvar.

– Pappa är en riktig fuskbyggare, jag fick lägga planlösningen heeelt själv, säger en liten flicka till sin lekkamrat.

– Initiativet i sig ger fler barn riktiga hem, vilket gör pepparkakshuset extra viktigt i år. Mycket föll på plats när vi kom fram till att berätta om #pepparkakshem genom en familj som tar årets pepparkaksbygge på lite väl stort allvar. Det blir en lite annorlunda men varm dramatisering i en ganska likriktad kategori, säger Viktor Einarsson, copywriter på Nord DDB.

Kampanjen kommer gå genom TVC, online, i print och även lyftas av influencers.

Arbetsgrupp

Nord DDB

SOS Barnbyar

Producent: House Agency

Regissör: Matilda Callenbo

Stillbildsfotograf: Pelle Bergström

Konditor: Tea Malmgård

Music Supervision: Orange Blue Supervision

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.