Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Byggföretaget leder initiativ mot exkluderande jargong, anställer genusvetare

Publicerad: 21 september 2021, 08:13

Charlie Klang

Foto: Mattias Bardå

Efter kampanjen Snickerisnack märkte TL Bygg att det fanns större problematik kring språkbruket. Nu lanserar man en uppföljningskampanj. ”Vi vill fortsätta jobba med det här tills problemen är borta,” säger företaget.


Ämnen i artikeln:

Zellout

Sommaren 2020 lanserade byggföretaget TL Bygg kampanjen Snickerisnack, med mål att undvika förseningar och missförstånd på grund av språket. När det arbetet följdes upp märkte man att det fanns större problem kopplat till språkbruket, nämligen en exkluderande jargong. Med hjälp av reklambyrån Zellout lanserar man webbplatsen Sila Snacket, där statistik och tips har sammanställts för att göra arbetsplatsen mer trivsam. 

Enligt Roger Sandgren, kommunikations- och marknadsansvarig på TL Bygg, har intresset bland andra företag varit enormt. Det, säger han, är bevis på att initiativ som Sila Snacket verkligen behövs. På TL Bygg jobbar man nu med en rapport om problemet.

– Vi har anställt en genusvetare och före detta snickare som i vårt bolag kommer göra en enkät och djupintervjuer med våra medarbetare, och sedan kommer vi ha workshops med hela företaget. Det kommer vi sedan sammanställa till en rapport om hur det står till i företaget, i branschen, och olika lösningar, och den rapporten kommer vi dela med oss av, säger han.

– Jag slutade själv i branschen på grund av jargongen, berättar Charlie Klang, genusvetare och före detta snickare, i ett pressmeddelande.

– Vi vet att det är många som mår dåligt i den och funderar på att lämna, samtidigt som det finns de som väljer bort branschen på grund av av jargonger och exkluderande attityder. Att TL Bygg tar ett sådant tag i de här frågorna är verkligen ett steg framåt för hela branschen, fortsätter han.

Kampanjen vänder sig inte bara till byggbranschen, även om det är där TL Bygg verkar. ”Det handlar inte om något annat än att alla har rätt att må bra på sin arbetsplats, var den än kan tänkas vara,” skriver TL Bygg på kampanjsidan. 

LÄS OCKSÅ: Rapport: Tre av fyra svenskar tycker det är viktigt att känna igen sig i reklamen 

Zellouts uppdrag har varit att skapa en grafisk profil som kan locka fler organisationer och företag. 

– Det känns otroligt inspirerande att få vara med och skapa kommunikation som faktiskt bidrar till att göra skillnad. Så här i efterhand känns initiativet och lösningen självklar, men det krävs mod att göra snacket till verkstad, såsom TL Bygg har gjort, säger Joakim Leo, kreativ strateg på Zellout, i pressmeddelandet.

Initiativet kommer pågå löpande.

– Vi vill fortsätta jobba med det här tills problemen är borta. Sedan kanske det är ett naivt och ett väldigt högt satt mål, men vi vill sätta så höga mål som möjligt, avslutar Roger Sandgren. 

Arbetsgrupp Zellout

Mikael Blomkvist, copy och AD 

Fredrik Lindström, grafisk design

Linda Svensson, grafisk design

Daniel Hansson, AD 

Sanna Dafnäs, projektledare

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Zellout

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.